חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עורכי דין: כך תגנו על שם משרדכם והלוגו המשרדי

trademark lawyersחשבתם כי שם משרד עורכי הדין שלכם כמו גם הלוגו שלו הוא קניינכם המוגן? תאמינו או לא, על אף שהתשובה לכך לפחות מבחינתכם נחזית כמובנת מאליה, שם הפירמה והלוגו שלכם עשויים להיות בסכנה, אם לא תפעלו על מנת להגן עליהם.

שם הפירמה והלוגו הינם בבחינת קניין רוחני, כלומר – זכויות הקשורות במשאבים שאינם מוחשיים, ושהם יציר האינטלקט של האדם. מכאן, ברי כי הן שם הפירמה והן הלוגו שלה הם קניינם של בעלי הפירמה.

על מנת לצאת ולהבין יותר בנושא ובסכנות הטמונות בו, פנינו לעו"ד יותם וירז'נסקי ממשרד דרורי – וירז'נסקי – אורלנד ושות', המתמחה בדיני קניין רוחני ואינטרנט שהסביר כי בדין הישראלי ישנה הבחנה בין זכויות קניין רוחני רשומות לזכויות קניין רוחני לא רשומות:

  • בגדר הזכויות הרשומות ניתן למנות בין היתר: פטנטים, מדגמים, וסימני מסחר.
  • בגדר הזכויות הלא רשומות ניתן למנות בין היתר: זכויות יוצרים וסודות מסחריים.

כשבוחנים את רשימת זכויות הקניין הרוחני מגלים כי הן שם המשרד והן הלוגו המשרדי מהווים סימנים מסחריים, שכן סימן מסחר הוא סימן המשמש, או מיועד לשמש לאדם לעניין הטובין שהוא מייצר או סוחר בהם.

סימן זה יכול להיות מורכב מאותיות כגון שם המוצר, איור או סמל גרפי אחר או אף שילוב ביניהם. ככזה, שם מסחרי (סימן מסחר מילולי) או לוגו (סימן מסחר מעוצב) המבחין משרד מסוים ממשרדים אחרים, עונה על הגדרות אלה ויכול להוות סימן כשיר לרישום במרשם רשם סימני המסחר בישראל ובעולם.

הטעם בהגנה על סימן מסחר

כפי שברצונכם להגן על קנייננכם המוחשי, כך עליכם לפעול על מנת להגן על נכסיכם הלא מוחשיים, זאת כדי למנוע שימוש של אחר בהם.

הטעם המרכזי והבסיסי בהגנה על סימן מסחר הוא מתן אפשרות לבעל הקניין לבנות לעצמו מוניטין, ועל ידי כך ליצור לעצמו בידול על פני מתחריו, ובכך לסייע בידיו לקדם את עסקו. בנוסף, ההגנה על סימן מסחרי מסייעת גם לציבור הצרכנים, בכך שהיא תורמת למניעת הטעייתם על ידי שימוש בשם דומה לסימן שירות ו/או מוצר מתחרה.

ולענייננו, במילים אחרות, המטרה העיקרית של עו"ד ברישום סימן מסחר היא מיתוג הפירמה ובידולה מפירמות אחרות והכל תוך יצירת מונופול ביחס לאותו שם פירמה, מונופול אשר ימנע מכל מתחרה אחר לעשות שימוש בסימן דומה או זהה.

הגנה על שם הפירמה והלוגו

firm logo lawyers1) הגנה על שם הפירמהברוב המקרים מורכב שם הפירמה משמות השותפים, אלמנט המקשה על אחרים 'להעתיק' את שם הפירמה, ולכן על פניו, נראה כי אין צורך לרשום את שם הפירמה כסימן מסחר.

עם זאת, הגנה עם שם המשרד כסימן מסחר יכולה להיעשות גם ללא רישום וזאת במסגרת הגנה על המוניטין שמשרדכם צבר עם השנים. קרי – עליכם להוכח כי שם הפירמה (סימן מסחר) "מוכר היטב", כלומר, שרכש הכרה והוקרה מצד הציבור ו/או באמצעות עוולת גניבת עין המוגדרת בחוק עוולות מסחריות, לפיה שימוש מטעה בסימן שרכש מוניטין הוא אסור הגם שהסימן לא נרשם.

המוניטין המשרדי אשר עמל רב הושקע בו, הינו זכות מוכרת המוגנת בשיטת המשפט הישראלית. המחוקק הישראלי נמנע מלהגדיר מהו "מוניטין", והותיר את המלאכה בידי בית המשפט, אשר הגדיר זאת בעשרות פסקי דין מגוונים.

עם זאת, מקובל לומר כי מוניטין הינו מכלול בלתי מוגדר של תכונות או יתרונות המצטברים בעסק, וגורמים לציבור בלתי מבוטל של לקוחות לשוב ולחזור אליו. ובכך הם מהווים את כוח המשיכה שלו וההנאה הנגזרת משמו הטוב ומקשרי המסחר שטיפח. הנה כי כן, המוניטין קיבל מעמד של "נכס", ועל כן יכול בעליו של זה, לסחור בו ולהפיק ממנו רווחים, אף במכירתו.

2) הגנה על לוגו משרדי לוגו משרדי הוא דוגמא 'פשוטה' יותר להגנה. הלוגו של משרדכם הוא סימן ההיכר שמתלווה אל משרדכם, ומופיע במספר מקומות שונים לרבות אתר האינטרנט של המשרד, מדריכי דירוג, כרטיסי ביקור ועוד.

על הלוגו ניתן להגן ברישומו כסימן מסחר אצל רשם סימני המסחר, כלוגו שיזוהה ויקושר עם משרדכם. בפועלכם לרשום את הלוגו של משרדכם כסימן מסחרי שלכם, אתם כמובן, מגנים על האינטרס שלכם.

עו"ד יותם וירז'נסקי מוסיף: "כאשר ממתגים פירמה, מלבד רישום סימן המסחר, צריך גם לחשוב על התאמת המיתוג לעידן האינטרנט. חלק בלתי נפרד מתהליך המיתוג ובניית המוניטין של הפירמה, הוא רכישת שם מתחם (דומיין) הנושא את שם הפירמה שלעיתים קרובות מאוד הוא גם השם המסחרי או סימן המסחר של הפירמה".

פעולה זו יכולה לסייע בידיכם ליצור הגנה על שם הפירמה שלכם ולהוות, בעת הצורך, כאמצעי הוכחה לנקיטת צעדים לצורך הגנה על הקניין הרוחני שלכם.

 

לסיכוםבעידן הנוכחי בו השימוש באינטרנט הופך שכיח ומתוחכם, ישנם גורמים עוינים שלא יבחלו באמצעים על מנת לפגוע בכם ולקדם את עצמם. אחת מהדרכים לכך היא באמצעות נסיון גניבה ו/או העתקה של סימני המסחר שברשותכם.

כדי להגן עליכם ועל משרדכם, מומלץ לפעול להגנה על הקניין הרוחני שבבעלותכם, ובכלל זה- לרשום את שם המשרד והלוגו של משרדכם כסימן מסחר. תודתנו לעו"ד וירז'נסקי אורלנד שסייע בהכנת פוסט זה.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין