חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

על מהפכת ה – META במשרדי עורכי הדין

ברוכים הבאים ל- "סימס" בגרסה המשפטית – טרנד לוהט שהשתלט לאחרונה על עולם הטכנולוגיה, נוחת בזירה המשפטית. חשבו לרגע – אתם יושבים במשרד עורכי דין, מקבלים ייעוץ משפטי, והכל מתרחש… מביתכם החמים והנעים, נשמע נהדר לא?

אין ספק כי המושג 'METAVERSE' מעורפל. ננסה לעשות קצת סדר – מקורו ב-1992 ברומן המדע הבדיוני ""Snow Crash של ניל סטיבנסון – שבו בני אדם תיקשרו אחד עם השני כאוואטרים (Avatars) במרחב התלת-ממדי.

בפשטות – המטאוורס הוא האבולוציה הבאה של האינטרנט – שילוב של מציאות מדומה ועולמות מציאות דיגיטליים שאליהם ניתן לגשת דרך דפדפן או אביזרים טכניים, המאפשר לאנשים לקיים אינטראקציות בזמן אמת על פני מרחק.

על אף שעשויות לעבור עוד שנים עד שהמטאוורס יהפוך למיינסטרים, ההזדמנויות לעצב את העתיד הינן מרחיקות לכת.

מגמה מעניינת מתחילה בתעשייה המשפטית ונוגעת בעולמות התוכן שלנו כאן ברובוס – עולמות ה- Legal Marketing (ליגל מרקטינג). מספר משרדי עורכי דין חושבים קדימה ובוחנים מערכות מטאוורסים כמו Decentraland או The Sandbox, המאפשרים למשתמשים להתחבר, לנהל תהליכים עסקיים, לרכוש "קרקעות" כדי לבנות שטח משרדים וירטואלי, לארח פגישות וירטואליות וכן קנייה ומכירה של נכסים דיגיטליים (למי שמכיר – כמו המשחק "סימס" – רק בשדרוג של 30 שנים קדימה).

מעבר ל- 'הייפ' בנושא, ה-Metaverse  מוכיחה את ערכה המסחרי כשוק לצרכנים בני עידן חדש וכמדיום שיווקי למותגים. חברות טכנולוגיה, משקיעים מוסדיים והמגזר התאגידי משקיעים מיליארדי דולרים כדי לחתור לעתיד במטאוורס. הטירוף הזה הוא הזדמנות משמעותית למשרדי עורכי הדין, שכן הלקוחות העתידיים יזדקקו ללווי משפטי בעולם הווירטואלי (שמעתי דולרים בקהל?)

הנה כמה מהמאפיינים החשובים של היקום הלא נודע:

  1. גלובליזציה:

קודם כל, נגיד תודה לטכנולוגיה שמאפשרת לנו ליצור קשר לכל מקום בכדור הארץ, בלחיצה אחת פשוטה. בהקשר שלנו – משרדים המסתייעים בתהליכי מטאוורס נגישים לכל לקוח פוטנציאלי בעולם, בכל נקודה שהיא – להופיע במשרד ולקבל שירות משפטי מהיר ויעיל. בעולם שבו הזמן הוא כנראה המצרך החשוב ביותר לאנושות, אין ספק שמשרדים המתנהלים על ידי המטאוורס יכולים לחסוך בצורה יעילה מאוד במשאב הזמן.

נמחיש זאת בדוגמה – עסקה של רכישת חברה המתנהלת בין צדדים הנמצאים בנקודות שונות על גבי הגלובוס – הצדדים ייפגשו במשרד עורכי דין במטאוורס, יחליפו ביניהם טיוטות משפטיות, ינהלו בו בעת משא ומתן על ניסוח החוזים, ויצליחו להגיע להבנות משפטיות בצורה יעילה, מבלי תלות פיזית להיפגש. (תיאורטית הם יכולים להיות על החוף באיביזה).

  1. לקוח חדש זה תמיד טוב:

משרדי עורכי דין אמונים על תפקיד חשוב מאוד שיעזור לעצב את המגמה ההולכת וגדלה. השירות המשפטי הינו אבן דרך משמעותית לבניית כלכלת המטאוורס – בדומה  לתעשיות אחרות בראשיתן, ההזדמנויות המוקדמות של משרדי עורכי דין יהיו סביב גיוס הון פרטי, תמיכה בעסקאות מיזוגים ורכישות, וסיוע משפטי לחברות לפתוח את הסניפים שלהן במטאוורס.

הבלעדיות של הסקטור המשפטי תייצר קהל לקוחות חדש, והזדמנויות עסקיות חדשות פורצות דרך.

למרות שהשוק עדיין מצוי בחיתוליו, מרוץ הדומיננטיות בין השחקנים הגדולים כבר יצא לדרך – התחרותיות ביניהם מתבטאת בהשקעות ורכישות שיעצבו מחדש את הדינמיקה בשוק (תחרות תמיד מועילה).

  1. כל פרסום הוא פרסום:

אין ספק שבימינו עולמות ה- Legal Marketing (ליגל מרקטינג) מרקיעים שחקים  –  ובכל הנוגע למטאוורס – זהו עולם הזדמנויות חדשות של שיווק, פרסום ומיתוג.

ככל שה-metaverse  יגדל, כך גם הזדמנויות מיתוג ופרסום יגדלו – אירועים כגון הרצאות, כנסים בינלאומיים, מפגשים חברתיים, יהפכו נגישים יותר וקלים יותר לתפעול – משמע חיסכון תכנוני וכלכלי גדול, שיאפשר לסקטור המשפטי לקחת חלק פעיל בפרסום ושיווק.

שורה תחתונה – בעוד הפרסום במיקום פיזי אחד בעולם האמיתי מגביל למקום אחד, מיקום וירטואלי מסייע בהחלט להגיע לקהל גדול יותר.

  1. עולם פוסט קורונה:

הקורונה עולה ויורדת, אך ה- 'שיגעון' מסביבת עבודה ירד. מנגד, יש לא מעט מקומות עבודה בהם יש יום (או מספר ימים) של עבודה מהבית – כיצד נסרב על התענוג?

מעסיקים רבים הבינו את השלכות המגיפה, ועדיין דבקים במתכונת עבודה היברידית שמיטיבה עם שני הצדדים בעולם התעסוקה – בהקשר למטאוורס, ההיברידיות תוכל להמשיך לפרוח ותתבטא ירידה משמעותית בצורך בנסיעות והגעת העובדים פיזית לעבודה; הצורך בהשכרת חללי עבודה פיזיים ייעלם; רווחת העובדים תגדל.

פועל יוצא – שני הצדדים יצאו נשכרים והתרומה תהיה לחברה בכללותה.

נקודה נוספת שברורה לעין היא העבודה בשיתוף פעולה – עולם התעסוקה כיום (שלא כמו בעבר) מצריך שיתוף פעולה נרחב. כיום חברות דורשות מהעובדים יכולת עבודת צוות גבוהה מאוד, ובמיוחד במרחב הדיגיטלי – פתרונות דיגיטליים קרי Zoom, Google Teams נותנים מענה מצוין לצרכי חברות, אך החיסרון הגדול הוא תחושת בדידות וחוסר חיבור בקרב העובדים.

בשונה מאלו, משרד במרחב המטאוורס יוצר אווירת חיבור – לכל עובד יש את האווטאר (Avatar) שלו – הסביבה מאפשרת אינטראקציה חברתית בין הדמויות, צלילים שמדמים סביבה פיזית, דימיון רחב ומגוון של אירועים חברתיים – אכן יתרון ענק של המטאוורס על שאר הפלטפורמות.

  1. פרטיות לקוח:

מה ששלי שלי – היכולת הדיסקרטית של לקוח ליצור אווטאר (Avatar) שאינו דומה לו, מועילה להגברת האנונימיות לפחות בשלבים הראשונים של יחסי לקוח – עורך דין. משרד עורכי הדין Grungo Colarulo, משרד בתחום הנזיקין (נזקי גוף) מניו ג'רזי, אשר בבעלותו משרד ב-metaverse, מציין יתרונות ספציפיים בשכבה נוספת של פרטיות.

עורך הדין והשותף המייסד של המשרד –Richard Grungo  גורס כי לקוחות המבקשים ייעוץ בנושאים רגישים כמו התעללות במשפחה, הטרדה במקום העבודה ותביעות נכות יכולים "לבדוק" באופן אנונימי משרדי עורכי דין במטאוורס, טרם יצטרכו לחשוף את זהותם או להתחייב למערכת יחסים של עורך דין – לקוח.

סוף דבר חברות שיאחרו למסיבה יישארו מאחור – למרבה המזל, עדיין יש להם זמן מכיוון שההזדמנות המטא – וורסית נמצאת בחיתוליה. חברות המעוניינות להשתתף בתופעה צריכות לחנך את עורכי הדין שלהן לגבי הטכנולוגיה המטאוורסית וההיבטים המסחריים. הבנת המערכת האקולוגית המטאוורסית תעזור לעורכי הדין לקבוע את הצרכים והשאיפות של השחקנים במרחב.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין