חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עורך דין – האם אתה כבר חבר ברשת משפטית‏

עובדה מוגמרת וידועה היא כי בחסות הגלובליזציה, חברות רבות פותחות שלוחות, סניפים ומפעלים מעבר לים ומנהלות חלק לא מבוטל מפעילותן בחו"ל, לעיתים אף במספר מוקדים במקביל ברחבי העולם, מה שהופך את צרכיהן המשפטיים לרבים ומורכבים יותר.

במצב דברים זה הרלוונטי גם לסקטור המשפטי, משרדי עו"ד ישראלים נדרשים לא פעם להפנות את לקוחותיהם למשרדי עו"ד זרים הבקיאים בדין המקומי. עם זאת, כאשר בין משרדי עוה"ד אין היכרות מוקדמת או קשרי שיתוף פעולה, ההפניה למשרד הזר אינה יותר מאשר "ירייה באפלה" ואף מסוכן מכך – טומנת בחובה האפשרות כי הלקוח יהא לא מרוצה מטיב השירות או הבחירה במשרד, יראה בכך כשלון של המשרד הישראלי, ובעתיד יעדיף לפנות לפירמת עו"ד בינלאומית בעלת סניפים במקומות רלוונטיים לתחום פעילותו העסקית.

בדיוק משום כך ומסיבות נוספות שיפורטו בהמשך, הוקמו הרשתות המשפטיות (Legal Networks). רובן המכריע של הרשתות הוקם אי שם בשנות ה- 80 המאוחרות, רשתות המהוות פלטפורמה אינטרנטית ליצירת קשר מקצועי וחברי בין משרדי עורכי דין ומשרדים קשורים מן העולם כולו.

קיימות עשרות רשתות משפטיות ברחבי העולם, על מנת לעמוד על טיבן של המרכזיות שבהן – אתם יותר ממוזמנים להיכנס לעמוד הרשתות המשפטיות (קישור) באתר Robus. מומלץ להכנס ולהתרשם מכמות הרשתות המשפטיות והמגוון שלהן. לדוגמה, כמה שמות של רשתות משפטיות בולטות- רשת Lex mundi, רשת Terralex, רשת The World Law Group, רשת State Capital Group, רשת Alfa International, רשת TAGLaw, רשת Meritas ועוד ועוד.

 הרשתות מנוהלות בידי ארגונים מקצועיים בינלאומיים ומייצרות ואף מעודדות שיתופי פעולה ביניהם ובין עמיתיהם. המשרדים החברים ברשת מסתייעים בה לצורך מתן מענה רחב ומקיף יותר לקהל לקוחותיהם ואף להרחבת בסיס לקוחותיהם אל מעבר למדינת מוצאם.

הרשתות המוכרות מונות קריטריונים שונים לקבלה אליהן ובכולן מתבצעת בדיקת נאותות (Due Diligence) מקיפה על המשרדים המועמדים לקבלה אליהן. חלקן מקיימות אף "קוד התנהגות" על מנת להבטיח את אמינות המשרדים החברים בהן ועל מנת לשמור על יעילותן ויוקרתן.

מניסיוננו, פעילות ברשתות משפטיות כוללת יתרונות רבים למשרד עו"ד ולשותפים העומדים בראשו. בין היתר-

1) הפנייה של לקוחות בראש ובראשונה, החברות ברשת מאפשרת למשרד להפנות לקוחות המעוניינים להגדיל ו/או לפתח פעילות עסקית בחו"ל למשרדים זרים ומומחים מבלי לשלם מחיר אפשרי של אובדן הלקוח לטובת פירמת עו"ד בינלאומית.

כאמור לעיל, מעבר ליתרון הברור של קבלת אחוז מסוים משכר הטרחה (כפי שנהוג בדרך כלל בהעברת תיקים בין עו"ד), הפניית הלקוח למשרד זר שהינו חבר רשת אשר בינו לבין המשרד המפנה מתקיים שיתוף פעולה הדוק, מבטלת את הסיכון של איבוד הלקוח לטובת פירמת עו"ד בינלאומית כלשהי, שלה – לרוב – כלים רבים יותר לסייע ללקוח המרחיב פעילותו העסקית לחו"ל מאשר למשרד הישראלי המקומי.

בנוסף, אותם יחסים סימביוטיים בין המשרדים החברים ברשת והאינטרס המשותף להם בשמירה על בסיס לקוחותיהם, מאפשרים למשרד המקומי לשמור על עצמאותו שכן הוא אינו נדרש להתרחב פיזית אל מדינות היעד (דבר הנמצא מחוץ להישג ידם של מרבית המשרדים הישראלים) ואף לא "להיכנע" ללחציהם ההולכים וגוברים של משרדי ענק בינלאומיים להפוך לחלק מהם.

2) הרחבת בסיס הלקוחות זהו כאמור, צידו השני של מטבע "הפניית הלקוחות" מן הסעיף הקודם. החברות ברשת מסייעת למשרד להרחיב את קשרי שיתוף הפעולה שלו עם משרדים זרים ובכך להגדיל את מספר ההפניות למשרד ולגרום להרחבת בסיס לקוחותיו. ככל שברשת חברים משרדים מתחומי עיסוק משלימים ואף ממקצועות לבר משפטיים דוגמת ראיית חשבון, בתי השקעות וחברות ביטוח, כך יעילותן של הרשתות בהרחבת בסיס הלקוחות מקבלת משנה תוקף.

3) תדמית חברות ברשת משפטית יוקרתית ומוכרת תורמת לתדמית המשרד בעיני לקוחות ישראליים וזרים כאחד, היות והיא מצביעה על היותו משרד בעל אוריינטציה בינלאומית. שימוש בלוגו הרשת באתר המשרד או על גבי נייר המכתבים למשל, מסייע רבות במיתוג המשרד כמשרד רציני, יוקרתי ובינלאומי.

4) מקור מידע מקצועי יתרון נוסף הינן האפשרות להשוות ולהחליף מידע בין המשרדים החברים ברשת. לא מדובר רק במידע משפטי מקצועי, אלא גם בתובנות עסקיות חשובות הנוגעות לדרכי ניהול המשרד הנהוגות במשרדים מובילים במדינות זרות.

כאמור, תובנות מעין אלו מאפשרות למשרד לשמור על יתרון תחרותי על פני מתחריו ודווקא משום כך, מעטות ההזדמנות בהן משרד אכן חשוף אליהן. החברות ברשת מאפשרת למשרד להשתתף בדיון פתוח וכנה בנושאים רבים הנוגעים לניהול המשרד וזאת בשל הסביבה הלא תחרותית שבבסיס הרשת המשפטית.

5) בלעדיות במרבית הרשתות המשפטיות נהוגה בלעדיות של המשרדים החברים בהן. הבלעדיות מתבצעת על בסיס מיקום גיאוגרפי בדרך כלל, דבר המאשר למשרד להגביר רווחיו מן החברות ברשת. בנוסף, להצגת המשרד כנציג בלעדי של הרשת קיים ערך שיווקי רב.

קיימות עשרות רשתות משפטיות ברחבי העולם, על מנת לעמוד על טיבן של המרכזיות שבהן – אתם מוזמנים להיכנס לעמוד הרשתות המשפטיות (קישור) באתר Robus.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין