חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

משרד גדול, יתרונות גדולים – חמש סיבות שיגרמו לכם לעבוד במשרד גדול.

בין אם ידוע לכם (או לא), אנחנו ברובוס כולנו… עורכי דין לשעבר.  

חלקנו התמחה ו/או עבד שנים טובות במשרדים הגדולים והנחשבים בישראל. אמנם ביחס לסטנדרטים עולמיים המשרדים האלו לא נכללים בקטגוריית ה- Big Law, אך במונחים ישראליים – זהו הדבר הקרוב ביותר לז'אנר.

מה זה 'Big Law' אתם שואלים? בעוד שמשרדי עורכי הדין הגדולים בישראל מונים כ-100 עורכי דין ומעלה, ל-20 משרדי עורכי הדין הגדולים ביותר בארצות הברית יש למעלה מ-1000 עורכי דין כל אחד – מה שמזכה אותם בתואר 'Big Law'.

אך למשרדים הללו יש עוד מספר מאפיינים:

  • לקוחות מסחריים, תאגידים וחברות גדולות, מקומיות וכן רב לאומיות
  • מספר רב של תחומי עיסוק המאפשר להם להיות 'One stop shop'
  • התמקדות במיזוגים ורכישות, שוק ההון ומסחרי, קניין רוחני, מקרקעין וליטיגציה מסחרית.

לעיתים נראה שמשרדי עורכי הדין בעולם (וישראל בתוכם) שואפים להיות כמה שיותר גדולים. לא מאמינים לנו? פשוט עקבו אחר הפרסומים שלנו, בדגש על 3 השנים האחרונות.

משרדים גדולים מתמזגים עם משרדים גדולים אחרים, משרדים קטנים מתמזגים לתוך בינוניים ועוד. אנחנו נמצאים בתוך 'סערת מיזוגים' מושלמת, שאין לדעת היכן (או מתי) תעצר.  

אבל נחזור לנושא – אני כאן כדי לספר לכם שהזמן שביליתי במשרד גדול תרם לי רבות, ולשכנע אתכם שלעובדה שעבדתי בסביבה שכזו היו (ועדיין ישנם) המון יתרונות – אבל בואו נזכיר קודם כמה חסרונות.

בין החסרונות של עבודה במשרד גדול ניתן להזכיר, בין היתר:

  • את דיווחי השעות שמכניסים את כולם ללחץ. בא לכם להתחיל את היום באיזי ובשיחת חולין במרפסת? כנראה שאתם עובדים במשרד ממול.
  • עוד ניתן להזכיר את השליטה המוגבלת על כיוון התקדמות הקריירה. ההתקדמות קצת איטית כשלידכם עוד עשרות רבות של עובדים שעושים עבודה בדיוק כמוכם.
  • איזון עבודה/חיים במשרדי הענק (Work-Life-Balance) עשוי גם הוא להיות מוגבל, בטח בתקופות לחוצות במשרד.
  • אוטונומיה ועצמאות בעבודה עצמה? ייתכן וישנה, אבל במסגרת התפקיד בלבד. 'הגדלת ראש' עשויה לפעמים לסבך אתכם עם המחלקה השכנה.

מצד שני, אני עדיין כאן היום להגיד לכם שהבחירה לעבוד במשרד גדול היא בחירה טובה. אז מה, אם כן, הם היתרונות שבעבודה במשרד גדול?

(1) זהב (סליחה – כסף)

אחד היתרונות העיקריים של עבודה במשרד עורכי דין גדול הוא השכר הגבוה וההטבות המוצעות. זה יכול לכלול שכר תחרותי, בונוסים והטבות אחרות, כגון נופש בחו"ל, ארוחות בוקר, ערב או צהרים  (אתם שם כל היום, כן?) או אירועים שווים במיוחד.

על פי סקר השכר שפרסמה חברת קודקס בשנת 2021, לגודל המשרד שבו אתם עובדים יש השפעה על גובה המשכורת שלכם. עובד במשרד גדול (מעל 150 עובדים) ירוויח בשנתו הראשונה כמו עובד עם 4 שנות ניסיון במשרד קטן (1-9 עובדים).

בהקשר זה שווה להזכיר את התופעה הדומה בארה"ב המוכרת בתור Cravath Scale (אמל"ק – מדובר במשרד עו"ד אמריקאי שקבע את הסטנדרט בתשלום לעורכי דין. מוזמנים להרחיב על כך גם כאן).

כסף זה לא הכל בחיים, אבל נראה שיש יותר ממנו במשרדים הגדולים.

(2) נטוורקינג הוא שם המשחק

מבחינה אסטרטגית, משרדים המתמזגים עם משרדים גדולים נחשפים ללקוחות הגדולים של המשרד מצד אחד, ומביאים איתם לקוחות חדשים למשרד הגדול.

מבחינת העובדים במשרד – מדובר בהזדמנות מצוינת להגדלת הרשת החברתית והמקצועית שלהם, הן כאשר הם נפגשים עם עורכי הדין במשרד והן כאשר הם נפגשים עם הלקוחות.

"שלח לחמך על פני המים כי ברבות הימים תמצאנו" אמנם לא נכתב על משרדי עורכי דין, אבל נראה שהזדמנויות לקשר מקצועי שעשויות להתגלות כיעילות בהמשך הדרך קורות יותר במשרדים הגדולים.

בהקשר זה ניתן להזכיר את הכנסים, הוובינרים ואירועים מקצועיים אחרים המתקיימים במרבית המשרדים הגדולים בתדירות גבוהה המהווים הזדמנות מצוינת לנטוורקינג מקצועי.

(3) שותף של שותף

עבודה במשרדים גדולים מאפשרת עבודה על תיקים מעניינים, ייחודיים ומגוונים. זאת ועוד, היכולת להתלוות לעורכי דין וותיקים ונחשבים וללמוד מהם דרכי עבודה ייחודיות ומשוכללות מהווה יתרון משמעותי לעובדים ולעובדות במשרדים הגדולים.

בהקשר זה, הצד הפחות מלהיב של המטבע הוא שעות העבודה הארוכות. על פי תוצאות סקר השכר של קודקס שהזכרנו למעלה – מעל למחצית העובדים במשרדים הגדולים מדווחים על למעלה מ-10 שעות עבודה ביום (ככה זה כשאתם נדרשים ל-9 שעות חיוב לפחות).

(4) ניים דרופינג

מכירים חבר שעובד באפל? חברה סיפרה במפגש מחזור שהיא יועצת משפטית בגוגל? הבוס שלכם נהנה להזכיר בכל פגישה עם לקוחות את מקום העבודה הקודם שלכם?

באם נרצה ובאם לא, חברות גדולות נהנות מהילה יוקרתית ומתו תקן של איכות, וכנראה גם השכנה של ההורים שלכם מכירה במעורפל את שם המשרד הגדול בו אתם עובדים.

האם השם הוא חזות הכל? כנראה שלא, אבל לפעמים איכות היא לא מילה גסה.

(5) דואגים לעתיד

אם תשאלו חברות באשר הן מהו האתגר הגדול שלהן – אחת מהתשובות יהיו 'שימור העובדים והעובדות'. כשהתחרות על כל עובד גדלה, כוחן של החברות הגדולות הוא ביכולת להציע לעובדים תנאי עבודה משתלמים.

מלבד הבונוסים והאוכל במשרד, משרדים כיום מצופים לספק לעובדים זמן ללמידה ולהתפתחות מקצועית. כנסים, השתלמויות וקורסים מקצועיים עשויים להכשיר את העובד לצרכי המשרד העתידיים ועולים כסף רב. הם אמנם לא מנת חלקם הבלעדית של המשרדים הגדולים, אבל נראה שמאחר וטיים איז מאני – הדבר עובד גם הפוך וכסף יכול לקנות גם זמן.

גם כאן – הצד השני של המטבע הוא ששעות החיוב נשארות זהות, ועל העובד להשלים את חובותיו למערכת בשביל ליהנות מזמן זה.

אז… מה דעתכם? גם אתם בדרך למשרד גדול יותר? או הפוך – למשרד בוטיק? נרחיב על ההבדלים בקרוב…

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין