חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

התואר הראשון במשפטים – משבר, חזון ומציאות

law facultyמקצוע עריכת הדין עומד בפני משבר גדול, אולי הגדול ביותר מזה שנים. המצב הכלכלי הקשה בעולם הביא לצמצום ניכר של המשרות הפנויות בסקטור הפרטי. בארה"ב למשל, חלקם של המשרדים הפרטיים מתוך כלל המשרות בסקטור המשפטי עומד על 93.1%. בין השנים 2009-10 הצטמצם מספר המשרות הפנויות במשרדים הפרטיים בשיעור של 21,600 מקומות עבודה. שקלול כולל של המשכורות ששולמו לעורכי דין באותן שנים, מעלה שאלה הצטמצמו גם כן.

משרדי עוה"ד נאלצים להתייעל. לדוגמה, העסקת טרום מתמחים במקומם של מתמחים ואפילו במקום עורכי דין צעירים הופכת למחזה שכיח בקרב חלק ממשרדי עוה"ד. בארה"ב, שיעור ההעסקה של טרום מתמחים צפוי לעלות ב-5 השנים הקרובות בשיעור של 18%, כאשר ידוע לכל שטרום-מתמחים מסוגלים לבצע רבות מהעבודות שמבצעים המתמחים עצמם, ובמשכורת נמוכה הרבה יותר (קישור).

גם השיפורים הטכנולוגיים של העשור האחרון יוצרים בעייתיות לבוגרים טריים המחפשים עבודה כמתמחים. סטודנטים למשפטים מפתחים כיום אפליקציות שונות שיהפכו חלק ממעבר וניתוח משפטי על מסמכים – לתהליך אוטומטי. באופן אירוני, אותם סטודנטים פוגעים כך בפרנסתם העתידית שלהם ושל חבריהם כמתמחים וכעורכי דין צעירים.

בדומה לישראל, אחת התוצאות של הקושי בכניסת מתמחים ועורכי דין צעירים למשרדים, היא העובדה שרבים מבוגרי התארים במשפטים מעדיפים לנסות את מזלם כעורכי דין עצמאיים ולפתוח משרד משלהם. ומכאן הלאה?

לעיתים רחוקות התוצאות של מהלך כזה הן משביעות רצון. מחקר שנערך לאחרונה בארה"ב מצביע על כך שעורכי דין עצמאיים מקבלים תשלום עבור סדר גודל של 40% בלבד משעות העבודה שלהם (קישור). כלומר, הם עובדים באופן שאינו פרופורציונאלי לשכר שהם מצליחים לייצר לעצמם.

כאשר מדובר במשפטנים צעירים שהחליטו לדלג על השלב הראשוני של עבודה כשכירים במשרדי עו"ד, דרכם תהיה לאין ערוך יותר קשה, בשל חוסר הניסיון והעדר המיומנויות הנדרשות כדי לייצר עבודה יעילה.

כדי לשפר את מצבם של המתמחים העתידיים והסטודנטים למשטים, יש צורך בשינוי של תכנית הלימודים במשפטים, כאשר הדגש יהיה על הקניית מיומנויות מעשיות. בעוד שהשנה הראשונה צריכה להישאר זהה ולהעניק לסטודנטים את הרקע התיאורטי הדרוש, השנה השנייה והשלישית צריכות להעניק לסטודנטים מיומנויות מעשיות. המדובר לא רק במיומנויות הנדרשות ממתמחים ועורכי דין צעירים שמשימותיהם עוברות בהדרגה לטרום-מתמחים ולמחשבים, אלא כאלה שיאפשרו לסטודנטים לפתוח בקריירה של עורכי דין עצמאיים עם סיום הלימודים.

סטודנטים רבים יעידו שהקליניקות המשפטיות למשל, שימשו עבורם כלי חשוב לצבירת ניסיון מקצועי מעשי והועילה להם הרבה יותר מעוד קורס בחירה המספק ידע תיאורטי אך לא כלים מעשיים. למרבה הצער, האוניברסיטאות נוטות לקצץ קודם כל בתקציבי הקליניקות כאשר הן נדרשות להדק את החגורה.

ייתכן ולאור השינויים שעובר המקצוע, יש לחייב סטודנטים לקחת חלק בקליניקות משפטיות כבר בשנה השנייה, כפי שכבר עושות כיום מספר מכללות בישראל. התנדבות בבתי משפט היא בעלת ערך לא יסולא בפז גם כן עבור הסטודנט הצעיר. ההתחככות ב"לקוחות" לראשונה בחייו של הסטודנט והתרגול המעשי של עקרונות משפטיים תורמים גם לבניית ביטחון עצמי מקצועי וגם להבנה טובה יותר של סעיפי החוק ופסקי הדין הנלמדים בכיתות.

ניתן לומר במידה גדולה של וודאות שהמשך קיומה של תכנית הלימודים הנוכחית בבתי הספר למשפטים, תלך ותרע את מצבם של בוגריהן בעתיד לבוא. רק שינוי יסודי שיכלול הקניית כלים מעשיים למקצוע עריכת הדין בשלב מוקדם של התואר, בעיקר דרך הקליניקות וההתנדבויות, תקל על המשרדים לקלוט עורכי דין ומתמחים חדשים במקום עורכי הדין הוותיקים שסיימו או שמתקרבים לסיום דרכם המקצועית.

1ac4d39fc0480221c0ce2ddb105dea10

  • המאמר הנ"ל מצטט ומתבסס על מאמרה של הגב' Nicole Black, על עתיד הפקולטות למשפטים בארה"ב (קישור). אנו מבקשים להודות לגב' Black על הסכמתה לציטוט ממאמרה. הגב' Nicole Black הינה מנהלת הפיתוח העסקי של אתר האינטרנט Mycase.com, מערכת ניהול משפטית מבוססת רשת.

And now in English – The article above quotes and based in parts on the interesting article of Mrs. Nicole Black (link) which deals with the future of law faculties and law studies in the US. We wish to thank Mrs. Black for her permission to quote from her article. Mrs. Nicole Black is the Director of Business Development for MyCase.com, a web-based law practice management system

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין

מגמות בליגל מרקטינג – Let's catch up

עורכי-דין שהמונח ליגל מרקטינג (Legal Marketing) זר להם? בוקר טוב, שנת 2023 התקשרה. בעידן של היום ובעיקר על רקע הצפת הסקטור המשפטי, שיווק הוא חלק בלתי-נפרד מעבודתו של משרדי עורכי דין. על אף שזה עשוי להרתיע, אנחנו ממליצים שתניחו את החששות בצד, פתחו את הראש, וקחו כמה דקות לקרוא על המגמות האחרונות בתחום הליגל מרקטינג.

קרא עוד