חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אומרים לנו שיש עורכי-דין אחרים…. משרד עורכי הדין ‏Axiom

axiom logoלשיטת העבודה השכיחה והמקובלת במשרדי עו"ד המבוססת על חיוב שעתי / פיקס, לא מעט חסרונות, לרבות טענות על חיוב יתר, רישום שעות עודף של עו"ד שכירים על מנת להצדיק את מקומם בפני הממונים עליהם ועוד. האמנם זוהי הדרך בה המקצוע המשפטי צריך להתנהל?

הנה סיפור על משרד עו"ד אחר.

פירמת ערכי הדין Axiom (אתר) המונה כ-1,000 עו"ד בעלי מומחיות בכל גווני הקשת המשפטית, משרתת לקוחות אמידים וגדולים מאוד (חלקם יוצג בהמשך) באמצעות 11 סניפים המשתרעים על פני שלוש יבשות: אמריקה הצפונית (ארה"ב), אירופה (צפון אירלנד ואנגליה) ואסיה (הונג-קונג, סינגפור והודו).

הקמת הפירמה נועדה לקדם שתי מטרות מרכזיות. המטרה הראשונה – קיצוץ מחירי שכר הטרחה המוצעים על ידי משרדי עו"ד הגדולים לשם טיפול משפטי בתיקים מורכבים, ופרויקטים משפטיים המצריכים אלפי שעות עבודה וחיוב.

מטרה שנייה – קידום איכות החיים של המועסקים מטעמה. במילים אחרות, הפירמה גובה שכר-טרחה נמוך יותר מלקוחותיה ומאפשרת לעורכי הדין והמועסקים מטעמה ליהנות גם שעות עבודה שפויות, לצד החירות לנהל חיי משפחה ופנאי.

לשם עמידה ביעדים אלו, פועלת הפירמה פועלת בשני מישורים: כלכלי וגיוס הון אנושי.  

הפן הכלכלי: כאמור, הפירמה מציעה ללקוחותיה שכר-טרחה נמוך יותר.  בהקשר זה ראוי לציין, כי טרם הפיכתה לפירמה משגשגת, הושקעו בייסודה כ- 30 מיליון דולר באמצעות קרנות הון כגיבוי כלכלי לפירמה, שבחרה להציע שירותים משפטיים בשכר טרחה מופחת.

הפן האנושי: על מנת להציע ללקוחותיה את עורכי הדין הטובים ביותר, הפירמה משתדלת לגייס בוגרים מצטיינים מבתי הספר המובחרים למשפטים בארה"ב, בנוסף לגיוס עו"ד בעלי ניסיון מוכח שאינם חולקים את הרצון והרעב להפוך לשותפים ושמאסו בשעות עבודה לא רציונליות.

הקונספט שהפירמה מציעה ללקוחותיה מורכב למעשה משלושה מישורים-

1) מישור ראשון: Insouricing עורכי דין של המשרד מעניקים ייעוץ משפטי ללקוחותיהם במגוון תחומים – טכנולוגיה ועסקאות מסחריות, רגולציה, מיזוגים ורכישות, ליטיגציה, מדעי החיים, קניין רוחני, שירותי כלכליים ודיני עבודה.

עבודתם של עורכי הדין יכולה להתבצע בכמה אופנים: משרה מלאה/חלקית במשרדי הפירמה השונים, עבודה מהבית ואף עבודה במשרדנו של הלקוח עצמו.

2) מישור שני: Outsourcing כאשר הלקוחות של הפירמה מעוניינים בשירות יעיל יותר המתפרש על היקפי עבודה רחבים ומגוונים, מעניקה הפירמה ללקוחותיה מיקור חוץ של פונקציות ניהול וטיפול משפטי ומעבירה את הטיפול מתחילתו ועד סופו מהלקוח – לפירמה. ככזו, מעניקה הפירמה גם שירותי ייעוץ ארגוני ללקוחותיה.

כך, כאשר לקוח פונה לפירמה בסוגיות מסחריות מורכבות ו/או בסוגיות ארגוניות כגון תפעול מחלקות, ייעול מחלקות, צמצום מועסקים וכדומה, הפירמה מחלקת את הטיפול בו לשני שלבים.

א.     הקמה: צוות ההקמה מורכב מאנשי טכנולוגיה,  מהנדסי תוכנה, יועצים ארגוניים ועורכי דין.

ב.      ביצוע: מורכב מעורכי דין, יועצים ועוזרים משפטיים.

axiom motoכך למשל, כאשר לקוח של החברה נדרש לעבור על עשרות אלפי חוזים, לנהל מו"מ ולהגיש הצעות נגדיות- והמשאבים הנדרשים אינם בנמצא בעבורו לשם ביצוע המשימה (לרבות היעדר מחלקה משפטית פנימית)- הוא פונה לפירמת Axiom.

הפירמה יוצרת בעבורו פתרון ארגוני ומשפטי: צוותים של עורכי דין בכירים מהפירמה מנהלים את המו"מ ואחראים על הגשות ההצעות מטעם הלקוח. במקביל לעבודת עו"ד, מוקם צוות טכנולוגי וארגוני אשר דואג ליצור עבור הלקוח ממשק עבודה ממוחשב שיסייע ללקוח בעסקיו בכלל ובביצוע של הפרוייקט הספציפי בפרט.

3) מישור שלישי: Projects תחום הפרויקטים בפירמה הוא למעשה נגזרת של מיקור החוץ. צוות הפרוייקטים של הפירמה עוסק בתחזיות והערכה של שני תחומים:

  • ליטיגציה (בחינה והערכה של השלבים השונים הצפויים בתיק מבחינת התדיינות משפטית)
  • הסכמים מסחריים מורכבים (איסוף מסמכים רלוונטיים, הערכה של סיכויי העסקה להיחתם, בחירת טקטיקות ניהול מו"מ וכדומה)

בחינת הפעילות של הפירמה מלמדת כי בכוונתה לנסות ו'לסלול' שביל אמצע בין מיקור חוץ (outsourcing) של שירותים משפטיים, לבין הסתמכות הלקוחות על משרדי עו"ד, על ידי הצעה של פתרונות יעילים לאתגרים משפטיים וארגוניים מורכבים, שיינתנו בעלות שפויה שמייתרת את ההסתמכות של אותם לקוחות על פירמות הענק של משרדי עורכי הדין.

נתונים פיננסיים של פירמת Axiom

המחירים שמציעה הפירמה ללקוחותיה נמוכים מאשר אלו המוצעים על ידי פירמות עורכי דין מסורתיות. הפירמה מעסיקה עורכי דין מקצועיים ומצטיינים בתחומם שמעוניינים להינות מהחיים, לרבות זמן חופשי רב יותר. כך, מהווה הפירמה מוקד משיכה אטרקטיבי ללקוחות ועורכי דין.

עורכי הדין מקבלים מהפירמה את התנאים הסוציאליים הבסיסיים לרבות ביטוח בריאות, אך את המשכורת הם מקבלים רק כאשר הם נשכרים על ידי הלקוח לביצוע עבודה. במילים אחרות, עורכי הדין מטעם הפירמה יכולים לבחור מתי הם יעבדו ועבור מי, כאשר המשכורת המשולמת יכולה לנוע בין 450 ₪ (125$~) לשעה ועד לכדי 2,200 ₪ (600$~) לשעה, וזאת בהתאם לטיב נסיונו המשפטי של עו"ד ומעמדו בפירמה.

בשל האופי הייחודי של העבודה המבוצעת מטעם הפירמה, לקוחות רבים בעלי שם מתאהבים בה ובוחרים להעביר את עסקיהם לרשותה. כך, בין היתר, ניתן למנות בין לקוחות המשרד את IBM, ג'ונסון את ג'ונסון, מאסטרקאד, מלונות הילטון, ניו-יורק טיימס ועוד, המשלשלים לכיסה של הפירמה כמה מאות מיליוני דולרים בשנה. ברי, כי רשימת לקוחות כה מכובדת מעידה על איכות העבודה כמו גם על אופי השירות המשפטי המוענק.

אתר האינטרנט הייחודי של פירמת Axiom

axiom moto2אותו אופי ייחודי מורגש ביתר שאת באתר האינטרנט של הפירמה (www.axiomlaw.com). מדובר באתר ייחודי, מעוצב ומושקע למשעי, ובו ניתן לגלוש בנוחיות נעימה לעין ובין היתר ללמוד הן על שיטות העבודה בפירמה, להכיר את עורכי הדין העובדים בה ולהבין לעומק את מוסכמות הבסיס על בסיסן פועלת הפירמה.

מומלצים במיוחד עמוד עורכי הדין של האתר (קישור) המציג חלק מעורכי הדין דרך הפריזמה האישית שלהם ולאו דווקא המקצועית, וכן עמוד 'צור הקשר' (קישור) הייחודי של הסניפים השונים של המשרד.

מצליחה לתת fight בעיקר בזירת כוח האדם

עם זאת ונכון לרגע זה, דומה כי מרבית הלקוחות עדיין נוטים להסתמך על פירמות עורכי דין גדולות ובעלות שם, שכן למסורת ולפחד משינויים יש משקל רב.

ברם, עם רווחים גבוהים, בניית אסטרטגיית פעילות בריאה (האפשרות לגייס הון חיצוני), ניהול נכון ומחירים נמוכים יותר מאשר פירמות עורכי דין אחרות, משרדי עורכי דין המסורתיים נדרשים 'לשים עין' לא רק על פירמת Axiom, אלא על עוד נסיונות ליצירת אלטרנטיבות לשיטה הקיימת והשכיחה שבשל חסרונותיה המובנים – גורמת לעו"ד מוכשרים רבים לנטוש את המקצוע.

העבודה ב- 'לחץ גבוה' והרדיפה אחר שעות חיוב גורמת לא אחת ל- 'בריחה' של אנשי מקצוע מעולים מהתחום, ופירמת Axiom יכולה להציע להם אלטרנטיבה מועילה.

לסיכום, המודל של פירמת עורכי הדין Axiom לא נראה כמודל שיאומץ בקרוב בשוק עריכת הדין הישראלי. המנטליות הישראלית ואופיו הכלכלי של המשק הישראלי מושפעים רבות מארה"ב, וכל עוד המצב שם לא ישתנה מהותית, כך גם בישראל. ברם, קולות רבים של תסכול מאופי העבודה נשמעים מצד עורכי הדין, בעיקר הצעירים, ואולי דווקא הם אלו שיוכלו לשנות את אופי העבודה במקצוע עריכת הדין ולהתאימו למודל המוצע על ידי פירמת Axiom בשינויים המחייבים למדינת ישראל. נקודה למחשבה.

*** מומלץ בחום לצפות בסרטון שהכינו אנשי Axiom על פעילות המשרד: הקליקו – http://vimeo.com/71843217

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין