חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הצדדים הנסתרים של מיזוגים בשוק המשפטי

מיזוג בין משרדי עורכי-דין הוא ללא ספק ה- 'טרנד' המשמעותי ביותר (והמסוקר ביותר) בסקטור המשפטי, בעיקר מאז משבר הקורונה.

מיזוגים ופיצולים בין משרדי עורכי-דין התרחשו מאז ומתמיד ובעצימות משתנה, אולם משבר הקורונה – שהביא לשינויים משמעותיים רבים בעולם משרדי עורכי הדין – גרמו בין היתר להאצה של תהליכי מיזוג. ולראייה – עשרות רבות של תהליכי מיזוג התרחשו מאז פרוץ משבר הקורונה, לרבות משרדים גדולים שנעלמו מהמפה, משרדים התפצלו למספר משרדים שנפוצו בשוק, ובעיקר – חלק משמעותי מה- Mid Market – משרדים שנעים בין 10 עו"ד ועד 30+ התמזגו אל המשרדים הגדולים בישראל.

תהליך המיזוג הוא תהליך מרתק מבחינות רבות, ונלווה אליו סיקור תקשורתי משמעותי ועלייה בקרנו של המשרד ושל השותפים, אולם נושא חשוב שנדחק לקרן זווית – הוא נושא העלויות הנלוות להליך המיזוג – נושא בוער שעולה רק בשלבים מתקדמים יותר של המיזוג, ולעיתים – רק לאחר החתימה על ההסכם.

בחיבור בין משרדים שאינם שווים בגודלם (הנקרא לא פעם בפשטות 'בליעה'), ראשי המשרדים המתמזגים אינם לוקחים בחשבון פעמים רבות את העלויות הנלוות לתהליך המיזוג – עלויות שיכולות להגיע לסכומים משמעותיים ולסכן – או להעמיד בסימן שאלה את הכדאיות הכלכלית של הליך המיזוג.

דוגמאות לעלויות נלוות ערב המיזוג יש בשפע, הנה כמה מהן בקליפת אגוז-

  • פיצויי עובדים העוברים בין הפירמות ושאר סוגיות בתחום דיני העבודה
  • עלות המעבר הפיזי לצד המצטרף מבחינת עלות היציאה משכירות (ולא פעם, תשלום קנס על יציאה מוקדמת), פרויקט 'העברת המשרד' והעלות העקיפה שלו מבחינת אובדן ימי עבודה
  • עלות אחזקת החומרים המשפטיים שאינם בשימוש ('גנזך')
  • סוגיות ביטוח אחריות מקצועית, וביטוח Run Off
  • עלות המעבר הפיזי לצד הקולט מבחינת הצורך בשיפוץ וחיבור חלקים, ריהוט וציוד מחשוב חדש, הוספה של שטחי נדל"ן נוספים שאינם תמיד בנמצא (ודורשים מו"מ עקשן מול שוכרים אחרים)
  • סוגיות ביטוח סייבר וביטוח מידע של המשרד המצטרף
  • עלות האחדת צרכי המחשוב של הצדדים – לרבות ובדגש על העברה של המשרד המצטרף למערכות חדשות – הן עלות המערכת והן עלות עקיפה של הדרכה על המערכת החדשה
  • ועוד ועוד…

בסופו של יום, מדובר בסוגיות כבדות משקל העלולות להסתכם בעשרות ואף במאות אלפי ₪ – סוגיות שלרוב אינן מקבלות את מעמדן הראוי בהליך המו"מ בין הצדדים, ויכולות – וצריכות להשפיע במידה מסוימת הן על המודל הכלכלי בו נבחר בעת מיזוג – והן על עצם קבלת ההחלטה לצד השני למיזוג.

מחלקת המיזוגים של חברת Robus עוסקת בתחום זה באופן תדיר, ומעניקה ליווי ומענה הוליסטי להליכי מיזוג בשוק המשפטי בישראל, בדיסקרטיות מלאה.

מוזמנים לעמוד עימנו בקשר: office@robus.co.il

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין