חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך (לעזאזל) אני פותח משרד עו"ד משלי?

אחרי הרבה לבטים והתלבטויות, החלטתם שזה הזמן לעזוב את משרד עורכי הדין בו אתם עובדים כשכירים, ולפתוח משרד משלכם? קודם כל – מזל טוב!
ההחלטה לפתוח משרד עצמאי היא החלק (היחסית) קל – האתגרים העומדים בפניכם אינם פשוטים. לכן, זה בדיוק הזמן להבין מהם – וכיצד ניתן לצלוח אותם.

כדי להקים משרד עורכי-דין דרוש מעט יותר מאומץ, מחויבות, ופוסט יפה בלינקדאין. יש לשים לב למגוון הרחב של האתגרים וההזדמנויות הניצבות בפנינו לפני שניגשים לצעד כה גדול.

קדימה – קחו נשימה עמוקה וקראו את המדריך הזה (הכתוב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד). נצא לדרך!

מאיפה מתחילים? מעורך דין לבעל עסק

קיבלת את ההחלטה ואתה יוצא לדרך! אמנם נדמה שהחלטה הגדולה והמשמעותית כבר מאחוריך, אך מעכשיו תצטרך להתרגל לקבל הרבה החלטות משלך.

אל דאגה, הטייטל שעבורו עבדת כל כך קשה נשאר אצלך, אולם מעכשיו אתה אחראי לעוד תחומים רבים מעבר למתן שירותים משפטיים, תחומים שלא בדיוק למדת אותם באקדמיה – חשבונאות, שיווק, תיקי לקוחות, טכנולוגיה, אדמיניסטרציה ועוד.

אין לנו ספק שאתה עורך דין מצוין (וכמובן שאתה יכול לעסוק לבד בהכל…) אך כבעל עסק תצטרך לדעת להיעזר בגורמים חיצוניים שעשויים לסייע לך בפעילות השוטפת של המשרד (בלי לחץ… נגיע לזה). זה הזמן לעשות 'סוויץ' בראש, מעורך דין לבעל עסק.

גיבוש תוכנית עסקית

התוכנית העסקית היא מסמך המספק תמונה עתידית של המשרד שלך שתשמש כבסיס לניהול ועלייה תבסס את האסטרטגיה העסקית, השיווקית, הכלכלית העתידית.

אל דאגה, אין צורך לרוץ לעשות תואר שני במנהל עסקים – המטרה של התוכנית העסקית היא לענות על שאלות ולקבל החלטות שיעזרו לך לנווט את המשרד שלך במים הסוערים של השוק המשפטי בישראל. אז מה אמורה לכלולה תוכנית עסקית?

  • מטרות לטווח הקרוב – ניסוח מטרות ממשיות וברות ביצוע המנוסחות באופן מדיד וכוללות לוח זמנים ריאלי להוצאתן לפועל
  • נתונים מספריים ופיננסיים – מהו ההון הראשוני העומד לרשותך? מהן ההוצאות השוטפות (מים, חשמל, , , שכר עבודה ועוד) וההוצאות הקבועות (שכירות, ציוד, ארנונה, ביטוח ועוד) הצפויות?מהן ההכנסות הצפויות?(הערכה שמרנית)
  • כוח אדם – האם תעסיק עורכי דין נוספים? אנשי מנהלה? זוהי נקודה חשובה מאוד, במיוחד לאור עליית שכרם של עורכי דין צעירים. זה גם הזמן לשקול להסתייע בגופי Legal Outsourcing לדוגמת חברת LawFlex (קישור).
  • משרד פיזי או עבודה היברידית – השנים האחרונות הוכיחו כי משרדים פיזיים אינם האופציה היחידה. עורכי דין רבים מחפשים את האיזון הטוב ביותר בין העבודה לבית, וכאן נכנס אלמנט נוסף של ההוצאה הכספית על הנושא – שעלולה להיות כבדה בתחילת הדרך. מנגד, לא לשכוח שמיקום פיזי של המשרד עשוי לסייע ככלי שיווקי.
  • תחומי ההתמחות של המשרד –את ההחלטה המשמעותית ביותר שמרנו לסוף.בבחירת תחומי העיסוק המקצועיים של המשרד יש לקחת בחשבון את הכדאיות העסקית של התחום, ואת תחום המומחיות המקצועית שלך. שאל את עצמך מהו התחום בו אתה שולט? באילו נושאים משפטיים יש לך באמת (!) ניסיון? ולא פחות חשוב – מה באמת מעניין אותך? (ואולי זה הזמן להתמקצע על ידי קורסים מקצועיים)

אסטרטגיה שיווקית

מדובר באלמנט חשוב מאוד בתוכנית העסקית, ולאור חשיבותו החלטנו להעניק לו כבוד עם פסקה עצמאית.

אתה יכול להיות עורך הדין הכי טוב בעולם, עם המון ניסיון וידע – אך ללא אסטרטגיה שיווקית רלוונטית – כל אלו לא יגיעו לידיעתם של לקוחות… ידוע לכל שהשוק הישראלי גדוש בעורכי דין המשוועים לעבודה, ובעידן הדיגיטלי כבר לא ניתן להסתמך רק על שיטת השיווק 'מפה לאוזן' כדי להביא לקוחות למשרד.

החדשות הטובות הן – שישנן דרכים רבות לשיווק משרד עורכי הדין שלך (מישהו אמר Legal Marketing?!) וחלק לא מבוטל מהן ניתן לבצע לגמריי לבד. הנה כמה הצעות:

  • למד לשווק את עצמך זהו הרגע להדגיש במה אתה 'יחיד ומיוחד' או בשפה קצת יותר מקצועית "בידול". מה מבדל את המשרד שלך ממשרדים אחרים? במה שונה השירות שאתה מספק ללקוח? במה אתה טוב יותר מאחרים? עליך לנתח את החוזקות והיתרונות של משרדך ושל השירות שאתה עתיד לספק. מתוך הבידול יש לבנות את השפה השיווקית של המשרד – החל מבחירת שמו, דרך לוגו (סמליל), צבעים, עיצוב ועוד.
  • הקמת אתר אינטרנט – אין מנוס – הכל היום מתחיל בחיפוש באינטרנט. אתר האינטרנט הוא כרטיס הביקור הרשמי של משרדי עורכי הדין, וחובה שהוא יכיל את תחומי ההתמחות של המשרד, דרכי יצירת קשר, וכמובן – מידע אודותיך הכתוב בצורה שיווקית שמטרתו לחבר את הלקוח הפוטנציאלי אליך, ולעודד אותו ליצור קשר. בעזרת שלל פלטפורמות מקצועיות וזולות (Wix לדוגמה) ניתן כיום להקים אתר אפקטיבי בעלות נמוכה יחסית שישאיר רושם ראשוני חיובי.
  • רשתות חברתיות –חלק בלתי נפרד מחיי היום יום של כולנו, המאפשר קשר בלתי אמצעי עם לקוחות פוטנציאליים, קבלת ביקורות מלקוחות מרוצים, והפצת המשרד בצורה יעילה וזולה. למשרדי עורכי דין רבים קיימים עמודי Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram ואפילו TikTok. אז לא, אנחנו לא מצפים שתהפכו להיות אושיות רשת, אבל דף עסקי הבנוי בצורה נכונה עשוי להיות אפקטיבי מאוד, ולא לשכוח להתאים את התוכן – לרשת החברתית הרלוונטית.
  • בלוג – בלוג הוא מעין 'יומן רשת' בו ניתן לפרסם מגוון חומרים לרבות, דעות, מאמרים מקצועיים, מאמרים אקדמיים ועוד. ניהול בלוג הינו דרך יעילה למדי לשיפור מיקום המשרד בתוצאות חיפוש ב– Google, הכנסת תוכן עדכני לאתר המשרד באופן תדיר, הגדלת כמות הגולשים המבקרים באתר המשרד, קידום נושאים החשובים לך אישית ועוד.
  • בנה סביבך קהילה – לא טוב היו עורך הדין לבדו. לכן אנחנו ממליצים לייצר סביבך סביבה גדושה בעורכי דין, לקוחות, מכרים, קולגות ועוד, המתחלקים לשני סוגים של קהילות:
    • קהילת קולגות או כמו שאומרים 'חבריך למקצוע', העוסקים בתחומים אחרים ויוכלו להפנות אליך לקוחות ואפילו עורכי דין מקבילים לך איתם תוכל לעבוד יחדיו. תתפלא לשמוע אך ישנם עורכי דין ותיקים שישמחו לעזור ולהכווין.
    • קהילת לקוחות – צור מאגר לקוחות ודאג לפתח יחסי קרבה אישיים עם הלקוחות הראשונים. וודא שהם מרוצים מהשירות והיחס, ודאג ש"יפיצו את הבשורה".
  • אתיקה אתיקה אתיקה – אמנם כללי האתיקה של לשכת עורכי הדין מחמירים, אך ישנו מרחב פעולה גדול ליצירתיות ומקוריות. עם זאת, רק רצינו להזכיר שהם קיימים.

לסיכום…

פתיחת משרד עורכי דין והמעבר מעורך דין שכיר לבעל עסק עצמאי הוא צעד משמעותי בקריירה שלך – ובל נשכח – כל מסע ארוך מתחיל בצעד אחד קטן! שיהיה המון בהצלחה.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין

מהפכת ה- LEGAL OPERATIONS עושה עלייה

בשנים האחרונות צמח תפקיד חדש ומרכזי במחלקות משפטיות שונות ברחבי העולם, ולאחרונה הגיע גם למדינתנו הקטנטונת. מה היא אותה פונקציה חדשה העומדת לשנות (לטובה!) את אופן העבודה של יועצים משפטיים פנימיים? הישארו עמנו.

קרא עוד