חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תמונת מצב – זה הזמן לפרוץ לחו"ל: על הרחבת אופקים של משרדי עו"ד מסביב לעולם

שוק עריכת הדין נמצא כיום במצב מאתגר ותחרותי יותר מאי פעם, בישראל כמו גם בעולם כולו, ובפני משרדי עו"ד עומדת כיום האופציה להעניק שירותים משפטיים גם אל מעבר לים – לשוק הגלובאלי – ולספק שירותים על פני אזורי זמן שונים.

בעשורים האחרונים, מרבית התעשיות עברו מהפך לכיוון גלובאלי יותר, העומד בקו אחד עם ההתפתחויות הטכנולוגיות בעולם. לקוחות רבים מעוניינים להרחיב עסקיהם ליותר מתחום שיפוט אחד, וישנן עסקאות המבוצעות מול גופים שונים בחו"ל ודורשים שיתוף פעולה והבנה של טיב העסקה – שאינה מוגבלת דווקא למדינה אחת.

עסקאות רבות כיום יכולות לכלול היבט בינלאומי – אפילו לא באופן ישיר – כמו חברה אשר התאגדה בישראל אך יש לה בעלי מניות זרים, או בעל מניות ישראלי אשר מעוניין להשקיע בחברה זרה. עסקאות רבות יכולות לדרוש עבודה מול גופים רגולטוריים בחו"ל, מחקר מעמיק לגבי החקיקה במדינה הספציפית וכן הבנה של שווקים אחרים.

עבודה משפטית מסוג זה יכולה להתקיים על פני מספר רבדים:

  • מחקר וניתוח של השוק הספציפי
  • השוואה רגולטיבית בין מדינות שונות לשם מתן המלצה ללקוח
  • זיהוי טרנדים בשווקים השונים בתחומים כמו נדל"ן והשקעות שונות

הטכנולוגיה מאפשרת לעורכי דין להציע שירותיהם ללקוחות על פני הגלובוס, ולא להסתפק רק בביצה הקטנה בה הם מתגוררים. משרדים גדולים רבים ברחבי העולם ומציעים נגישות וכיסוי משפטי גלובאלי, לדוגמת פירמות DLA Piper, White & Case, Dentons ועוד. לפירמות אלו יש סניפים רבים ברחבי העולם, לעיתים מספר סניפים באותה מדינה.

עריכת דין חוצת גבולות אפשרית בהחלט לא רק בזכות הטכנולוגיה, אלא גם בזכות עקרונות משפט בסיסיים אשר חלים על מקומות שיפוט שונים באופן גורף, ובייחוד בתחומים מסחריים ועסקיים, סיטואציות בהן החקיקה המקומית פחות רלוונטית כאשר המסחר גולש לגבולות אחרים. גם כאן כמובן יש מגבלות, ויש לחקור כל שוק טרם כניסה אליו בכדי להבין את הדרישות הרגולטוריות.

התחומים הרווחיים ביותר בשוק עורכי הדין הם תחומי ההיי טק והתחום המסחרי הבינלאומי. לקוחות רבים בתחומים אלו מבקשים לנהל עסקיהם בחו"ל, ולכן הם נזקקים לשירותים של עורכי דין המבינים בדין הזר במדינה המבוקשת. לצורך כך, יעדיפו לפנות אל פירמה מקומית – המהווה חלק מפירמה גלובאלית- כזו אשר תבין את השפה של הלקוחות המקומיים ואת טבע העסקים שלהם, דבר שיקל עליהם מאשר לחפש שירותי עורכי דין במדינה זרה.

עסקאות מכירה כמו עסקה שביצעה Intel בשנת 2017 בקניית החברה הישראלית Mobileye, היא עסקה השווה $15.3 ביליון! העסקה טופלה על ידי המשרד הניו יורקי Skadden, ומוכיחה כי ישנו יתרון עצום לגלובאליות של פירמה מסוג זה אשר יכלה לקחת על עצמה את הליווי בעסקה בסדר גודל כזה. בצד הישראלי, חברת Mobileye יוצגה בעסקה על ידי משרד גולדפרב זליגמן ושות', וחברת Intel יוצגה על ידי משרד יגאל ארנון ושות'.

לקוחות אופציונאליים יכולים להיות בעלי מניות ממדינות שונות המעוניינים להשקיע בחברות בחו"ל, הקמת קרנות, רכישות נדל"ן ועוד. הדבר מורכב ולכן גורר שכר טרחה גבוה יותר מהשקעות מקומיות בלבד, שכן עורך דין מטעם משקיע מסוג זה צריך לבצע בדיקות משפטיות לגבי החוקים במדינת היעד, היבטי מיסוי, התאגדויות משפטיות, ניסוח וקריאה של חוזים באנגלית ברמה משפטית גבוהה.

במדינה כמו קפריסין למשל, הנחשבת מועדפת על משקיעי נדל"ן ישראלים בשל הקרבה אליה ומחירי נכסים אטרקטיביים, עורכי דין ישראלים יכולים להציע שירותים אטרקטיביים עבור משקיעים ישראלים ולגזור שכר טרחה גבוה בהתאם להשקעה והתשואה הצפויה. משקיעים ישראלים מסוג זה יעדיפו לפנות אל פירמה ישראלית במקרים רבים, אשר תלווה אותם באופן שוטף וצמוד בעסקאות בינלאומיות חוצות גבולות.

עסקאות המבוצעות מול גופים במערב אירופה או ארה"ב, לרוב מבוצעות בסכומים גבוהים בהרבה מן אלו שמבוצעות בתוך השוק הישראלי הקטן, ופירמות אשר מעוניינות להרחיב אופקים ולהגדיל רווחיהם יכולות להרוויח מהצעת שירותי עריכת דין בסכומים המשולמים בדולרים ויורו במקום שקלים, תוך כדי ביצוע מחקר מעמיק והצעת שירות מקיף ללקוחותיהם.

במבט אל העתיד, העולם הולך לכיוון של גלובאליות ואחידות טכנולוגית אשר מצמצת את המגבלות הישנות של מיקוד במדינה אחת והשקעות מקומיות בלבד. חברות ואנשי עסקים פוזלים אל "הכסף הגדול" היושב בחו"ל ולכן בעסקאות מסוגים שונים, פירמות עורכי דין אשר הפנימו את המהלך, הן אלה שירוויחו שכר טרחה "גלובאלי" ויהיו רלוונטיות יותר מתמיד.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין

שיווק ויראלי – מגמות שיווקיות בשוק עריכת הדין בצל משבר הקורונה

בעוד משרדי עורכי הדין מנסים להסתגל למציאות החדשה של עבודה מהבית או במתכונת מצומצמת מהמשרד, רובם אף השכילו והבינו ערכו של משבר מהו והחלו בפעולות שיווקיות אקטיביות לשמירה על קשר קבוע ורציף עם לקוחותיהם.
נסקור בקצרה מספר אמצעים עיקריים בהם משרדי עורכי דין עשו ועושים שימוש, על מנת לצלוח את "המשבר" הנוכחי ויתרה מכך, למנף את המשבר להזדמנות עסקית לכל דבר ועניין.

קרא עוד