חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המתכון לפתיחת משרד עורכי דין עצמאי

האם עלי להקים משרד עצמאי משלי… סביר להניח, כי לא מעט עו"ד מתחבטים בשאלה זו. הסיבות מאחורי מחשבה זו מגוונות- החל מהרגשת תחושת מיצוי, דרך חוסר הערכה מצד המעסיק ורצון להתמקצע בנישה מסוימת, וכלה בשאיפה להיות אדון לעצמך, לחוות את המקצוע במלואו ולהוביל תיקים באופן עצמאי.

מהלך של פתיחת משרד עצמאי הינו צעד רלוונטי לעורכי דין בכל הדרגים, קרי – מהוותיקים ביותר לצעירים, מהאמידים והמוצלחים ביותר ועד לאלו המתקשים. ברם, פתיחת משרד עצמאי איננה פעולה פשוטה, ומדובר בתהליך בו טמונות לא מעט סכנות – חשש כי לקוחות חדשים לא יבחרו במשרד החדש, סעיף ההוצאות הופך להיות סעיף נכבד, בעיה קשה של גיוס לקוחות חדשים בשוק כה רווי כשוק הישראלי, ובעיות נוספות כגון-

  • בחירת משרד ואיושו;
  • תשלום משכורות במידת הצורך;
  • רכישת ציוד רלוונטי;
  • רכישת ביטוח אחריות מקצועית לכלל העובדים;
  • תשלום דמי שכירות;
  • ועוד.

מדוע אם כך רבים מעוה"ד בוחרים לפתוח משרד עצמאי, ורבים עוד יותר חולמים ולא פוסלים צעד זה?התשובה נעוצה בהנחה כי הסיבות המניעות מהלך שכזה רלוונטיות וחזקות יותר מהסכנות הטמונות במהלך. דאגות כלכליות תמיד קיימות, גם כאשר עו"ד מועסק כשכיר במשרד עו"ד, קל וחומר אם הוא שותף. ברם, היכולת לנהל תיק לבד, להינות מחירות מקצועית ולהיות אחראי יחיד  ולעתים בלעדי על תיק מסויים ולעסוק בו כראות עינייך ולפי השפתך האישית והמקצועית גם יחד – הינה בבחינת חלום רטוב עבור עו"ד המועסק במשרד עו"ד.

להלן 'המתכון' שיסייע לכם בפתיחת משרד עורכי-דין עצמאי משלכם. קראו, חשבו ופעלו:

1) בחרו תחום מומחיות– הצעד הראשון והחשוב ביותר הוא החלטה מהו תחום המומחיות שבכוונתכם לעסוק בו ואשר אותו אתם מתכוונים להציע כשירות ללקוחות. מטבע הדברים, לכל עו"ד יש את תחום המומחיות שלו, בו צבר את ניסיונו המשפטי.

התמקדו בחוזקות ובידע הספציפי שלכם, כך קל יותר למשוך לקוחות. אם אינכם מתמקדים בתחום המומחיות בו צברתם נסיון ואשר בו עסקתם, לקוחות חדשים יחששו מלבחור בכם כנציגיהם. משרד עו"ד עצמאי וחדש, לא יכול להציע one stop shop, ומשרד המציע 10 תחומי עיסוק – פוגע במקצועיות שלו. בנוסף, חשבו פעמיים אם בכוונתכם לקחת תיקים שאינם בתחום מומחיותכם רק לשם העבודה – זה יכול לחזור אליכם כבומרנג.

2) בחרו משרד– למרות הקושי, מומלץ בחום לא להפוך את הבית למשרד שלכם – לניראות חשיבות גדולה, לעתים לא פחות מהמהות. צאו החוצה ושכרו משרד פיזי, בו יתנוסס שם הפירמה אותה בחרתם. יש גם היום פתרונות של שכירת משרדים לפי שעות / ימים. המכשול הרציני הראשון שלכם בפתיחת משרד עצמאי לא יהיה מחסור בלקוחות, אלא 'מרדף' אחר לקוחות. לקוחות אוהבים להרגיש שעו"ד המייצג אותם הוא רציני וייצוגי. לכן, כשאתם מראים ללקוחות שיש לכם משרד אלו כבר נקודות זכות לטובתכם.

בנוסף, מעבר למשרד עצמאי יכול להיות קשה עבור חלק מעו"ד. בעצם זה שתלכו יום יום למשרדכם ותעבדו השגרה שלכם לא תשתנה בהרבה, זאת כמובן בניגוד למצב שבו תעבדו מהבית ותהיו חשופים להסחות דעת רבות.

כשמשרדכם הוא ביתכם, קל יותר לוותר על הצעד שעשיתם כשאתם נתקלים בקשיים. כשברשותכם משרד, אליו אתם מגיעים מדי יום – הוא מדרבן ומניע אתכם להמשיך ולתמיד בצעד שעשיתם – שכן, העובדה כי תצטרכו לשלם עבור המשרד (למשל דמי שכירות) תחייב אתכם גם לפעול לגיוס לקוחות כל הזמן. במילים אחרות, משרדכם משמש כמוטיבטור להמשך עשייתכם.

3) ממון ומימון– פתיחת משרד עצמאי מצריכה הון התחלתי, שכן ההוצאות הן רבות ונעות מהשכרת משרד לרכישת ציוד משרדי רלוונטי, תשלומים שוטפים לרבות אנשי מנהלה, ספקי אינטרנט וטלפון, שליחים וכיוצא באלה. כאשר יש באפשרותכם לעשות למשרדכם בעצמכם בצורה ראויה ולא להיעזר באנשי מקצוע – עשו זאת. כל שקל שאתם מוציאים בתחילת הדרך הוא שקל שאין לכם.

ברם, אל תחסכו בכל הקשור למקצועיות. כל עו"ד זקוק לשימוש במאגרים משפטיים שונים כדי לבצע את עבודתו – אל תחסכו ורכשו מנוי הן למאגרים ישראליים (מומלץ ליותר מאחד – שכן לא בכל מאגר יש את כל הפסיקות והחוקים) והן למאגרים באנגלית, במידה והנכם זקוקים להם בעבודתכם. לשכת עוה"ד מסייעת לא פעם במבצעים והנחות בקשר למאגרים משפטיים. בשורה התחתונה, אתם מוסיפים לעצמכם הוצאות חודשיות נוספות, אך אתם מסייעים לעצמכם ובעיקר ללקוחותיכם בהענקת שירות משפטי מקצועי, ואמין.

4) אופי– לאופי שלכם חשיבות מכרעת לעתיד משרדכם. במידת האפשר, נסו להשאר נאמנים לעצמכם וללקוחותיכם. אל תסכימו לקבל כל תיק רק לשם עבודה. בחנו כל תיק בנפרד וחשבו האם הוא תואם את מומחיותכם והאם אתם רואים שיש לכם אפשרות לסייע ללקוח. גם אם תאמרו ללקוח שאין באפשרותכם לעשות כן, הכנות שלכם תשתלם בסוף. במקביל, כאשר אתם מחליטים לקחת תיק – אל תהססו לעשות בו את כל הפעולות כדי לנצח. במידה ונדרש – התפשרו בעבור הלקוח, אך טוב שייצא לכם מוניטין של עורכי דין שעושים הכל כדי לנצח עבור הלקוחות שלכם. האופי שלכם צריך לסייע לכם גם בתקופות קשות. לכן, גם כשקשה וגם שמרגישים שלאט לאט נשחקים, חשוב שלא לאבד תקווה ולהאמין בעצמכם. דברים טובים קורים לאלו המאמינים ולא נשברים.

5) לקוחות– הלקוחות הם הדבר החשוב ביותר. הם אלו שמפרנסים אתכם בסופו של יום ומסייעים לכם בבניית מוניטין המשרד שלכם. לכן, היו נאמנים וכנים ללקוחותיכם. אמרו להם האם יש להם קייס אם לאו. אמרו להם האם ביכולתכם לסייע להם ואם לאו. עשו את עבודתכם בצורה מקצועית, כנה ואדיבה. בנו את מערכת היחסים עם הלקוח, עדכנו אותו ובקשו את הסכמתו בכל שלב. למדו אותו והרשו לו גם ללמוד אתכם. שילוב בין הכרות מקצועית ואישית, הינו שילוב מנצח.

6) שיווק– ליכולת שלכם לשווק את עצמכם ואת משרדכם חשיבות רבה בהצלחתכם. השקיעו באתר אינטרנט, השקיעו בשיטות שיווק און-ליין (צרו פרופיל למשרדכם בעמוד פייסבוק, לינקדין וכדומה), פרסמו בלוגים מקצועיים, ובמקביל השקיעו בשיטות שיווק 'אוף-ליין' באמצעות כרטיסי ביקור, הופעה במדריכי דירוג, הגעה לכנסים מקצועיים והרצאות בתחומי עיסוקכם. השקיעו מאמץ גם בפיתוח וביצירה של נטוורקינג – לעולם אין לדעת מהיכן יגיע הלקוח הבא שלכם.

לסיכום, ההחלטה לפתוח משרד עצמאי הינה החלטה אמיצה. החודשים הראשונים עשויים להיות קשים ומדכאים. מחסור בלקוחות ועבודה לצד הוצאות רבות יטרידו את מנוחתכם. יחד עם זאת, התמדה ואמונה בעצמכם יסייעו לכם לעבור את התקופה הקשה, ויחד עם הלקוח הראשון יגיעו בהמשך לקוחות נוספים. אם אתם מקצועיים, כנים, ויודעים להתנהל עם לקוחות – סבירות גבוהה שהמשרד העצמאי שלכם יצליח וישגשג.

מאמרים רבים נוספים בנושאי פיתוח עסקי ושיווק למשרדי עו"ד ממתינים לכם כאן בבלוג משרד Robus. והכי חשוב – שיהיה בהצלחה.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין