חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סניגורים פליליים ושיווק – בין הרצוי למצוי / עו"ד לילך מאיר וולף ‏

סנגור יקר, מתי לאחרונה שאלת עצמך האם אתה עושה מספיק בכדי להרחיב ולשמר את קהל לקוחותיך? האם כלים לפיתוח עסקי ושיווקי הם עבורך מונחים השמורים לתחום האזרחי או שמא אתה נמנה בין הסנגורים המבינים כמה הם רלוונטיים אף לתחום הפלילי?

אין ספק כי התחום הפלילי שונה מאוד מן התחום האזרחי, בין היתר, גם באופן שבו לקוחות מגיעים אל עורכי דינם. עבור רבים מהם, הקשר עם הסנגור הוא פר הסתבכות פלילית, וכשזו מסתיימת- מסתיים אף הקשר עם הסנגור (לפחות עד ההסתבכות הבאה).

לפיכך, נדמה שסנגורים אינם נדרשים להשקיע יתר על המידה בעדכון התכנים באתר האינטרנט של משרדם, בשליחת ניוזלטר חודשי לקהל לקוחותיהם או בשליחת ברכות "שנה טובה" ו"פסח שמח" מדי שנה בשנה, וכפי שמקובל במשרדים אזרחיים המלווים לקוחות באופן שוטף ועל פני שנים רבות.

חשוב אף לזכור את מרכזיותה של הסנגוריה הציבורית בתחום הפלילי, כשזו משמשת לא רק כספק עבודה מרכזי עבור סניגורים רבים, אלא כמעין יחצ"נית המאפשרת להם להרחיב פועלם אף לשוק הפרטי. סניגורים, בעיקר בתחילת דרכם, מעדיפים לעבוד עם הסנגוריה משום שכך לא רק מובטחת להם עבודה, אלא שבאמצעות עבודה זו, הם זוכים לחשיפה וצבירת מוניטין בקרב לקוחות פרטיים.

בתחום הפלילי מעורבים אף לא מעט רגשות, בלבול ולחץ של זמן, בעיקר אם מדובר בלקוחות שזו להם הסתבכות ראשונה בפלילים או כשההסתבכות מלווה במעצר, כך שבמידה מסוימת, ואולי אף לא במודע, השקעה בכלי פרסום "רציונאליים" יותר במהותם, דוגמת האינטרנט או השתלבות במדריכי דירוג, נתפסת כפחות רלוונטית עבור סניגורים רבים.

האם השוני הוא עד כדי כך גדול? הייתכן כי שימוש בכלים לפיתוח עסקי חשובים והכרחיים לא פחות בתחום הפלילי מאשר באזרחי?

חיפוש באינטרנט אודות עורכי דין בתחומים פליליים שונים וכן שיחה עם כמה סניגורים פעילי ברשת, מעידים על כך כי ישנה גם ישנה רלוונטיות לכלים לפיתוח עסקי בכלל ובאינטרנט בפרט בכדי לשמר ולהרחיב את קהל הלקוחות בעולם הפלילי. תוצאות החיפוש מעידות כי מדובר, בעיקר, ברלוונטיות לתחום הצווארון הלבן וכי נכון להיום, עורכי דין צעירים יחסית הם אלו שמובילים את התפיסה החדשה.

אכן, אפשר למצוא הרבה מן המשותף בין תחום עבירות הצווארון הלבן לבין התחום האזרחי: פעמים רבות ישנה קורלציה בין ההליך הפלילי לאזרחי והשאלה המרכזית אינה רק חירותו של אדם אלא אף כיסו של אדם. בנוסף, בתחום זה כמות ההליכים המלווים במעצר נמוכה יחסית מה שמאפשר ללקוחות זמן ו"נינוחות" לחפש אחר עוה"ד על סמך שיקולים יותר רציונאליים ועסקיים.

כמו כן, בקרב לקוחות הצווארון הלבן ניתן למצוא רבים שטרם הסתבכותם הפלילית עבדו כעניין שבשגרה עם משרדי עו"ד מסחריים ולכן, גם בבואם לבחור עו"ד פלילי, יפעלו על פי אותם סטנדרטים של חיפוש וידרשו אותם סטנדרטים של שירות.

בשיחה עם עו"ד דב כהן, שותף במשרד עורכי הדין ברטל ושות' העוסק בעבירות צווארון לבן ואשר אתר משרדו בלט ברשת, השאלה אינה רק תחום העיסוק אלא בעיקר, מיהם הלקוחות. לגישתו, בעידן בו לקוחות משתמשים באינטרנט ככלי מרכזי לקבלת החלטות אין ספק שישתמשו בכלי זה אף כשידרשו לשירותיו של עו"ד פלילי. כדוגמא ציין עו"ד כהן אחת מלקוחות המשרד, סמנכ"לית כספים בחברה, אשר פנתה למשרד לאחר שעשתה, כך לדבריה, חיפוש בגוגל אחר "עורך דין פלילי להגבלים עסקיים". לקוח אחר הפגין בקיאות רבה בקורות חייו של עו"ד כהן, בפגישתם הראשונה, וזאת משום שלטענתו ערך עליו חיפוש מקיף ברשתות החברתיות ובאתר המשרד באינטרנט.

עו"ד עודד מורנו , סניגור עצמאי העוסק בין היתר בעבירות צווארון לבן שותף אף הוא לתובנות של עו"ד כהן ומחדד כי הדרך לבלוט החוצה בתוצאות החיפוש אינה מתמצת רק ביצירת אתר ובקיום פיזי באינטרנט, אלא בהכנסת תוכן רלוונטי ומעודכן באופן תדיר.

עוד בלטו ברשת אתריהם של עו"ד גיא פלנטר ועורכות הדין אילנה קנטור ודנה שביט, שאף הם מצביעים על הבנת כוחו של האינטרנט ככלי שיווקי, אף בתחום הפלילי.

לסיכום, נראה איפה, כי לא מדובר רק בכמה "משוגעים לדבר", כי אם במספר סנוניות הולך וגדל המבשר על בוא אביב שיווקי בתחום הפלילי. בשוק כה רווי ותחרותי "סנוניות" אלו בהחלט זוכות ליתרון משמעותי על פני מתחריהן.

סניגור יקר, אם גם אתה מעוניין להגדיל את נפח הלקוחות שלך, הנה כמה טיפים לאתר האינטרנט שלך-

* אתרי אינדקס למשרדי עו"ד אינם שווים לאתר משרדי! העובדה שיש אינספור אתרים כאלו, וכן כי האפשרות להרחיב בהם על המשרד מוגבלת הופכת אותם לאהודים פחות ופחות על ידי לקוחות.

* באתרכם- הבליטו את סוגי העבירות שיזכו לחיפושים רבים יותר באינטרנט (עבירות צווארון לבן, עבירות תעבורה, רשלנות רפואית וכדומה) והקפידו להוסיף תוכן רלוונטי לגביהן.

* אם בין לקוחותיכם נמנים אנשי עסקים/חברות/בנקים וכדומה, נסו להתאים אתרכם לקונספט "אזרחי" יותר, המוכר ללקוחות אלו מקשריהם היומיומיים עם משרדים אזרחיים ומסחריים.

*** עו"ד לילך מאיר-וולף נמנית על צוות משרד Robus- לשעבר פרקליטה בפרקליטות מחוז ת"א פלילי

 

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין