חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

להתראות למודל המסורתי של משרדי עורכי הדין – השינוי מגיע

העולם הולך ומשתנה מיום ליום – כאשר משבר הקורונה הופך את הכל למהיר יותר ודיגיטאלי יותר – שירותים רבים הופכים מקוונים, הלימודים מתקיימים מרחוק, ללכת פיזית לסופר נישמע אבסורד, ומי צריך לשלם על מכון כושר בימינו? יש אימוני ספורט אונליין.

העולם הולך ומשתנה וכל מגזר נדרש להסתגל לשינויים המתרחשים על מנת להישאר "רלוונטי" ולהצליח להשלים את הפער שמגיע עם התחדשות אחר התחדשות.

מסיבה זו, אם משרדי עורכי הדין המסורתיים מבקשים להמשיך לצמוח ולשגשג – עליהם לשנות את אופן עבודתם ואת הדרך בה הם מעניקים שירותים משפטיים.

מדובר במעבר לא קל הדורש הסתגלות ושיתוף פעולה, אבל בעוד שלקוחותיהם של משרדי עוה"ד אימצו זה מכבר שינויים טכנולוגיים במהירות וביעילות – משרדי עורכי דין עצמם לוקחים לעצמם את הזמן, לא עומדים בקצב ונותרו ללא ספק הרחק מאחור…

אם כך, כיצד יכולים משרדי עורכי דין לעשות את המעבר למשרד "מודרני" ו"חדשני יותר"? הנה שלושה שינויים שמומלץ לאמץ:

1) עולם חדש של שכר טרחה

תחום שנדמה שהוא בלתי אפשרי לשינוי, אך מודל שכר הטרחה שנהוג במשרדים רבים הינו מודל מיושן שאינו מתאים לצרכי הלקוח בעידן המודרני. מקצוע עריכת הדין נותר אחד מתחומי העיסוק הבודדים הגובה בחלק לא מבוטל מהמקרים שכר טרחה לפי תעריף שעתי.

איך נאמר זאת בקצרה? העידן המודרני מעריך זמן בצורה אחרת. הקצב של מתן שירותים, צורת העבודה והזמן שמשקיעים בכל משימה (לרבות משימות בחיי היום-יום) הכפיל אם לא השליש את עצמו בשנים האחרונות. נושא זה מחייב משרדי עו"ד לחשוב מחדש כיצד הם מעריכים ומתמחרים את שירותיהם.

זמן הוא ערך יקר עבור משרדי עורכי הדין בדיוק כמו ללקוחותיהם – היות וכולם מעוניינים לקבל תוצאות במהירות ויעילות- ולאו דווקא מעריכים את האיכות של העבודה על פי הזמן שלקח למשרד להגיע לתוצאות. כפי שבנקי השקעות מתמחרים את שירותיהם על פי העסקה שהושגה – כך גם על משרד עורכי הדין לתמחר את שירותיהם. הגיעה העת לתמחור לפי תוצאות והשירות בפועל – ולא לפי השעות ש- 'נצברות' לאורך התהליך.

2) טכנולוגיה בשוק המשפטי – ליגלטק

כיצד יגיעו משרדי עורכי הדין לתוצאות מהירות יותר, וישלימו את הפער עם שאר הסקטורים העסקיים? התשובה פשוטה – טכנולוגיה. וביתר דיוק – יישום תהליכים טכנולוגיים וחדשנות (innovation) לתוך צורת העבודה של המשרד. מדובר בתחום הקיים מזה כעשור ברחבי העולם ולאט זוכה לתאוצה גם בישראל – תחום הליגלטק (Legal Tech) – כאשר משבר הקורונה תרם לדחיפה ממשמעותית בקידומו.

משרדי עורכי דין רבים ברחבי העולם הקימו זה מכבר מחלקת חדשנות ומחקר שתפקידה יישום ושימוש בטכנולוגיות חדשות ובינה מלאכותית (Artificial Intelligence) היישר אל תוך הפרקטיקה של המקצוע. אימוץ האלמנטים הללו ישפיע באופן משמעותי על אופן ביצוע העבודה והמחקר של משרדים ויביא ליותר יעילות. מעבר לכך, חשוב לציין שככל שעורכי הדין במשרד הם בעלי אוריינטציה טכנולוגית גבוהה יותר – קצב העבודה יגבר, הזמינות והדיוק יעלו, היעילות של עורכי הדין תגבר, ולא פחות חשוב – התפקיד 'המסורתי' של עוזרים משפטיים (paralegals) ומתמחים (legal interns) – יצטרך להשתנות.

3) המבנה הארגוני החדש

שינוי מרכזי נוסף שיש לאמץ במשרדי עוה"ד הוא שינוי התרבות הארגונית והמבנה הארגוני של משרדי עורכי הדין. משבר הקורונה גרם לסקטור העסקי להעריך מחדש את הדרך בה מטלות ומשימות מגיעות לעובדים, וכיצד יש 'לתפעל' את העובדים בעידן בו עורכי-דין רבים הסתגלו לעבודה מלאה מהבית.

מחקרים שהתפרסמו בחודשים האחרונים אף הוכיחו כי לא מעט משימות של עובדים מתבצעות במהירות וביעילות גבוהה יותר כאשר הן נעשות מהבית. המשמעות לכך היא שמשרדים נדרשים לחשוב מחדש על חללי העבודה – על כל המשתמע מכך. אחרי עשרות שנים, הגיעה העת לחשוב מחדש על חדרי הפגישות המרובים, על מאות החדרים הקטנים (או ה- 'קיוביקלז'), על עשרות המטבחונים, החללים המשותפים ל- 'דיון' ועוד – האם הגיעה העת לשנות את התכנון – האם הם יעילים למשרדי עוה"ד מבחינה כלכלית? מעבר לכך זאת – כיצד ניתן למזער את התקורות של המשרד על חללים משותפים ומבנה – וכל זאת מבלי לפגוע ברווחתם של העובדים, ותוך שמירה על הווי ומורל משרדי. תהליכים לא פשוטים כלל ועיקר שלא פעם – מנוגדים האחד לשני.

לסיכום – משרדי עורכי הדין נדרשים להתכונן לקראת מהפכה בלתי נמנעת, מהפכה שלולא משבר הקורונה היתה לוקחת 'עוד קצת זמן' – אך לאחר המשבר, אין כל דרך לעקוף אותה ולהרוויח זמן. השינויים בסקטור המשפטי עומדים להגדיל את יעילותם של משרדי עוה"ד, הנדרשים – אם לא לומר – מחויבים – להתאים עצמם לצורה המודרנית שבה נעשים היום עסקים.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין