חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חוק וסדר, גרסת אריזונה – שחקנים חדשים בעולם המשפט

בזמן שישנתם, אריזונה הפכה למדינה האמריקאית הראשונה שמאפשרת לגורמים שאינם עורכי דין להשקיע ולהחזיק בבעלות משותפת במשרדי עורכי דין. עד להעברת הרפורמה שהוביל בית המשפט העליון באריזונה, חוקי האתיקה – כמו גם בישראל – מנעו מגורמים שאינם עורכי דין שותפות וחלוקת רווחים במשרדי עורכי דין. האם בישראל צפויה מהפכה חוקתית דומה? עוד מוקדם להילחץ. מדינת ישראל נאנקת תחת עומס רגולטורי ומבני שליטה מורכבים של גופים עסקיים חזקים, עליהם נמתחה לא מעט ביקורת מוצדקת בשנים האחרונות. גופים אלה מהווים חסמים טבעיים ומונעים בעצם קיומם ונוכחותם את חיקוי המהפכה החוקתית האמריקאית הנוכחית. 

ביטול תקנת האתיקה הנ"ל מאפשרת לגורמים שאינם עורכי דין להזרים הון למשרדי עורכי דין, בדומה לעולם ההשקעות בחברות סטארט-אפ והיי- טק, כלומר – לא רחוק היום בו Walmart או Apple יוכלו להיות שותפי אקוויטי במשרד עורכי-דין. על השינוי בחוק ועל הביקורת עליו כתב שופט בית המשפט העליון באריזונה, רוברט ברוטינל כי- "מטרת בית המשפט היא לשפר את הנגישות לצדק ולעודד חדשנות בהנגשת שירותים משפטיים… חוקים חדשים אלה יקדמו חדשנות עסקית במתן השירותים המשפטיים ובמחירים נוחים".

הרפורמה החוקתית האמריקאית יצאה לדרך בינואר 2021, ואימצה מסגרת רגולטורית חדשה המכונה "מבנים עסקיים אלטרנטיביים" (ABS – Alternative Business Structures). כך, משרד עו"ד המבקש להכניס גורמים שאינם עורכי דין ולפעול במתכונת של ABS נדרש לקבל רישוי ולענות על מספר קריטריונים – בדגש על חובת דיווח הון עצמי.

אך ההתרגשות בקרב חוגי המשפט בארה"ב נובעת מכך שהרפורמה רחבה עוד יותר, והיא מאפשרת לגורמים שאינם עורכי-דין – אך מחזיקים בידע כללי במשפטים – ליצור גופים הנקראים LP (ראשי תיבות של Legal Paraprofessionals), לייצג לקוחות ולספק שירותים משפטיים מוגבלים. להבדיל מעו"ד הנדרשים לתקופת התמחות ארוכה – כאן כל שנדרש הוא הוכחת השכלה מתאימה, מעבר בחינה של יכולות מקצועיות ותשלום ללשכת עוה"ד של מדינת אריזונה, שם מקווים שהמהלך ינגיש שירותים משפטיים לציבור הרחב.

האם זהו סופו של עולם המשפט הקלאסי? אריזונה היא המדינה הראשונה ששינתה הלכה למעשה את החוק שאוסר על גורמים שאינם עורכי דין השקעה או שותפות במשרדי עורכי דין. בעקבות אריזונה, גם מדינות יוטה וקליפורניה פועלות כעת להובלת פיילוטים דומים, ואין ספק ש- 'צונאמי רגולטורי'  יצא לדרך בארה"ב. במאמר שפורסם עוד בשנת 2012 (קישור) נכתב על כך שגם בבריטניה הותרה עריכת שינויים מבניים וארגוניים במשרדי עו"ד באופן שמאפשר השקעת הון חיצוני בהם.

יחד עם זאת, צריך לזכור כי למהלך החוקתי באריזונה עשוי להיות פוטנציאל להגדיל את הפרופיל של חברות טכנולוגיות המספקות שירותים משפטיים אלטרנטיביים – חברות הנקראות 'ליגלטק' כדוגמתLegalZoom  ו- Rocket Lawyerשזכו לפופולריות רבה ומתנהגות כמשרד עו"ד לכל דבר ועניין – רק ללא נוכחות פיזית: משרד הפועל אונליין ומעניק שירותים ממוקדים להקמת עסקים קטנים, עריכת צוואות והסכמים להגנה על קניין רוחני.

אך יותר מכל, מספקת המהפכה החוקתית באריזונה, לראשונה מאז ומעולם, דריסת רגל לארבע פירמות רואי החשבון הגדולות בעולם (KPMG, EY, Deloitte ו- PWC) ולאפשר להן להילחם כשוות בין שווים מול פירמות עורכי הדין המובילות, על לקוחות אסטרטגיים, שכבר נמצאים בתוך הפורטפוליו שלהן. בעקבות המהלך, למשרדי עריכת דין רבים באריזונה יש סיבה טובה לחשוש, מכיוון שלחברות ענק אלה הגודל והכלים הטכנולוגיים לגייס לקוחות ולהתחרות באופן ישיר וחסר נקיפות מצפון או סנטימנטים מול משרדי עורכי הדין.

  • עו"ד בקי שכטר הינה מנהלת לקוחות בחברת Robus Legal Marketing

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין