חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הדרך החדשה והעצמאית של עורכי הדין

חולמים לפתוח את הפרקטיקה המשפטית שלכם – לעבוד מהבית או תוך כדי טיול, ובלי בוס על הראש? אולי זה נשמע כחלום – אך האמת? החלום הזה קרוב מתמיד.

בשנת 2020 הגיחה לעולמנו הקורונה – ריחוק חברתי, סגרים, כל אלו שינו את העולם, ואנו כרגע עדים להמשך גל השינויים מהמשבר שחלפנו.

נצלול לרגע לסקטור המשפטי, וננתח את השינוי הגדול שקרה בו – עבודה מרחוק.

עורכי דין רבים החלו להתלבט לגבי המשך הקריירה שלהם – האם להישאר במשרד ולהמשיך לעבוד בהיקף שעות שוחק – או לחשב מסלול מחדש?

מדובר בטרנד שמכה גלים בשווקים המשפטיים ברחבי העולם, וגם מהפכה לא קטנה מתרחשת 'מתחת לרדאר' כאן בישראל.

מי הם אותם עורכי-דין? לרוב מדובר בעו"ד שמחפשים work life balance ומאסו בעבודה בשוק המשפטי המסורתי. עורכי דין איכותיים שהפירמות מנסות להשאיר אותם במערכת – אך הצורך בשינוי חזק מכך.

מה הם השינויים שהתרחשו בשנים האחרונות

Work life balance (1)

מקצוע עריכת הדין מתאפיין בשעות עבודות מרובות והתמסרות למקצוע לצד זניחת החיים האישיים.

הדור החדש של עורכי הדין – במיוחד לאחר ש- 'טעמו' מהחופש בתקופת הקורונה חוששים מעבודה סביב השעון ומעוניינים לשלב ביתר שאת את חייהם האישיים.

החשיבות בלוז זמנים גמיש ושילוב בין עבודה לפנאי הוא רכיב מרכזי בסיכויי ההישארות של עורך דין במקצוע ובפירמה ספציפית.

במקביל לכך, פירמות משפטיות נאבקות על שימור העובדים אל מול חברות ההייטק, ונראה שהמלחמה לא פשוטה כלל – בייחוד בשל התנאים והשכר המוצעים בחברות אלו.

היבט נוסף הוא היעילות של עורך הדין. עבודה מרחוק מגבירה את פריון העבודה – בין היתר על ידי צמצום זמני הנסיעות, פגישות פרונטליות לא נחוצות ושימוש מוגבר בטכנולוגיה. פחות הסחות דעת – ריכוז במשימות השוטפות והשלמתן יעשו בצורה יעילה.

(2) עבודה מרחוק

עזיבה של מקום העבודה כעורך דין בפירמה מצליחה היא צעד לא פשוט ואף מעורר פחד.

המגיפה עוררה מחשבות רבות בקרב אנשי מקצוע המבקשים לפתוח פרקטיקה משפטית משלהם ולנצל את היתרונות שבעבודה מרחוק.

בסופו של יום, העבודה המשפטית תהיה דומה מאוד לעבודה בפירמה, אך ההבדל המשמעותי הוא יצירת תהליך עבודה חדש – ללא תלות פיזית. מערכת היחסים שנוצרת עם הלקוח היא מערכת יחסים שונה אך יעילה, תוך שימוש בתקשורת דיגיטאלית מהירה ויעילה שלרוב לא דורשת פגישות פרונטאליות.

(3) גיוס איכותי

היבט נוסף הוא הרחבת כוח העבודה הגלובלי של הפירמות – גדולות וקטנות כאחד. הודות לשינוי שבעבודה מרחוק, למשרדי עוה"ד יש כיום גישה למאגר כישרונות עולמי גדול מאי פעם. כיום, ניתן לגייס עורך דין שיושב בקצה השני של העולם, מבלי שום תלות פיזית בעובד.

במצב החדש, פירמות עורכי הדין יכולות להתרחב לכל סמכות שיפוט שתבחר, כיוון שיש לה נציג באותה מדינה שבה היא נתקלת בבעיה משפטית.

(4) אתה הבוס של עצמך

היתרון המשמעותי בלנהל את עצמך ולעבוד מרחוק, הוא היכולת לבחור את הלקוחות והעבודה המגיעה לשולחנך.

בשונה מעבודה בפירמה בה עורך הדין מצוות לתיק מסוים, כאן אתה הוא זה שמנווט את הספינה.

(5) הסתייעות בעו"ד במיקור חוץ

לא פעם עם פתיחתו של משרד עורכי-דין, נתקל עורך הדין בעומס – שילוב של הצורך לעבוד – לשווק – ולעסוק בשלל נושאים. ולא פעם יזדקק לכוח עזר משפטי – שאינו בנמצא, בין אם בתחום עיסוקו – ובין אם בתחומי עיסוק אחרים.

לשם סגירת הפער הזה, ההמלצה היא להסתייע בעו"ד במיקור חוץ (Legal Outsourcing) – גופים היכולים לחבר בין עו"ד מוכשרים העובדים כפרילנסרים – לבין משרדי עו"ד.

לדוגמה, חלוצה בתחומה הינה חברת LawFlex המספקת שירותי Legal Resourcing בסטנדרטים גבוהים ובעלות אטרקטיבית.

גם הדרך ההפוכה אפשרית, בה עו"ד הפותחים משרד עו"ד חדש מנהלים אורח חיים גמיש יותר – המשלב תחביבים ועיסוקים אחרים (לרבות אלמנטים הקשורים לפתיחת פרקטיקה עצמאית). אותה עבודה משפטית גמישה מאפשרת לעורך הדין לבחור את התחום המשפטי בו הוא מתמקד, הזמינות בה ייתן שירותיו והלקוח עבורו יעבוד. העבודה הגמישה מאפשרת חופש פעולה, תוך שמירה על שכר משתלם.

סוף דבר

מרוץ העכברים ימשיך להתרחש ללא צל של ספק, אך השאלה הגדולה היא האם תצליחו לצאת ממנו? נראה כי יש דרך מובטחת אל היעד הנחשק, ובמידה ותפעלו נכון ותשתמשו בשינויים לטובתכם – המסע שלכם יהיה מבטיח. בהצלחה!

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין