חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שותף במשרד עורכי-דין? שינויים גדולים באופק

האתר המשפטי Above The Law מדווח כי  הפוזיציה של שותף בפירמת עורכי דין גדולה – משתנה, ובין היתר – כבר אינה כוללת את אותה 'רשת ביטחון' שהייתה בעבר. בדרך כלל, שותפות נתפסת כיעד האחרון שבו העבודה הקשה סוף סוף משתלמת, אבל מגמה חדשה בקרב פירמות עורכי הדין הגדולות מוכיחה שזה עשוי לא להיות כך עוד. השוק המשפטי ממשיך להתפתח.

לפי סקר שערך מגזין המשפט המקצועי הידוע The American Lawyer, עולה כי 56% מפירמות עריכת הדין הגדולות אמרו שהן תכננו לקחת מניות משותפים (Equity Partners) בשנה הקרובה ו-67% תכננו לפטר שותפים.

מדוע תהליך זה מתרחש?

ה- Wall Street Journal טוען שהפירמות הגדולות מדיחות ומפטרות שותפים עקב פחד הנובע מטעמי רווחיות. בשוק המשפטי התחרותי כל-כך של ימינו, כל פירמה שואפת להגדיל את הרווחיות, ופירמות גדולות מבצעות החלטות על בסיס התרומה של השותפים לרווחיות המשרד, וכתוצאה מכך – להצלחתו.

מעבר לרווחיות, פירמות בוחנות גם את שעות העבודה הנוכחיות של השותפים ומוודאות שהם ממשיכים לעבוד קשה בדיוק כפי שעשו בעבר ולא "רוכבים" על הישגים קודמים.

התחרות בשוק המשפטי כיום, גרמה ל"מורידי הגשם" (Rain Makers) לשמור על מעמדם במשרדים – גם אם הם עובדים פחות שעות מאחרים. לעומתם, "עובדים חרוצים" בהגדרה הקלאסית (עורכי-דין העובדים מעל 12 שעות ביום), מאבדים את מקומם. בסיטואציה הזו מעודדים בצורה גלויה שותפים "להביא עבודה" למשרד, גם אם זה מגיע על חשבון שעות חיוב.

אם פירמות ימשיכו בדרך זו, אנו עשויים לחזות בשינויים ארוכי טווח שיובילו למבנה תאגידי הרבה יותר במשרדי עורכי הדין. שינוי זה עשוי לגרום לכך ששותפים יבלו בין 5 עד 10 שנים נוספות בעמדות ניהול-ביניים (ניהול מחלקות / תת-מחלקות במשרד עורכי הדין), עם שכר גבוה יותר אבל בתפקיד ללא זכות למניות (ללא אפשרות לקבלת Equity בפירמה).

המגמה הזו טרם הכתה בפירמות הבוטיק עד כה, ולא סביר שנראה שינויים מהותיים בסוג זה של משרדים. מנגד, לא ברור אם התופעה הזו תגיע לשוק הישראלי שגדל ללא הפסקה ונמצא בהתרחבות מתמדת.

השוק המשפטי בישראל נמצא ללא ספק במגמת שינוי, ובין היתר משרדים רבים בודקים תחת זכוכית מגדלת את שעות החיוב והעבודה של השותפים, והתרומה המצרפית שלהם לפירמה.

מצד אחד, פירמות גדולות מעסיקות עוד ועוד עורכי דין וכתוצאה מכך מקדמות רבים שכבר נמצאים בצוות. מצד שני, עם גידול עצום בשיעור של בעלי תואר ראשון במשפטים בשנים האחרונות, לא יהיה זה רעיון כה מופרך שפירמות בשוק הישראלי ילכו בעקבות הפירמות הבינלאומיות הגדולות ויתחילו לבחון את הפעילות של עובדיהן גם כן, במטרה להביס את התחרות.

להרחבה על הנושא מוזמנים להקליק: http://bit.ly/2oOrfSQ

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין