חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

רוחות של שינוי – מהפכה בעולם המשפט‏

נכתב בידי עו"ד ג'קי דונר (מוסמכת בבריטניה), Co-Founder של מיזם LawFlex – מיזם המיועד לפתרון לתנאי השוק המשפטי המשתנים במהרה בישראל.

_____________________________________________

העולם העסקי מאופיין בצמיחה מתמדת וחיפוש אחר פתרונות חדשים שיתרמו לייעול המערכת ויניבו שירותים חדשניים במקומם של הרגלים ישנים הגוועים במהירות. לאחרונה, ענף המשפט מאמץ לעצמו הרגלים המגיעים מהסקטור העסקי, ומודלים משפטיים חדשים נכנסים לזירה ומתחרים לצידן של הפירמות הוותיקות.

לאמיתו של דבר, השוק המשפטי מצוי כיום בהתפתחות מסחררת. דיויד מורלי, שותף מנהל ב- Allen & Overy, אחד ממשרדי עורכי הדין המובילים בעולם, צוטט באומרו כי אנו עומדים בפני אחת מן המהפכות המשמעותיות ביותר שעבר עולם המשפט ב-200 השנים האחרונות.

ניתן לזהות ארבע סיבות עיקריות להתעוררות "מהפכה משפטית" זו:

1. לקוחות דורשים שכר טרחה נמוך יותר

מגמה זו, אשר איננה חדשה לנו, תפסה תאוצה בשנת 2007 במהלך המשבר הכלכלי העולמי. חברות מסחריות מכלל ענפי המשק נאלצו לקצץ בתקציבם המשפטי מחד, ומאידך – עדיין ציפו לקבל שירותים משפטיים באותה רמת איכות. לאור היחלצות הכלכלה העולמית ממשבר זה, היה נדמה כי שכר הטרחה ישוב להיות כשהיה.

בפועל, מסתמן כי מדובר היה בשינוי מובנה בתפיסת השוק אשר לא חזר לקדמותו.

2. הרגולציה נחלצת למען השינוי

בשנת 2011, חוקק הפרלמנט הבריטי את חוק השירותים המשפטיים ("The UK Legal Services Act") אשר מאפשר חלופות למסגרות משפטיות עסקיות. מתוקף חוק זה, אנשי מקצוע ללא הסמכה משפטית וכן תאגידים מסחריים רשאים לכהן בתפקידים מקצועיים וניהוליים  ואף לקחת חלק אמיתי (ברמת ה- Equity) במשרדי עו"ד. למרות שהשוק האנגלי טרם הספיק להתאים עצמו לרפורמה החדשה, המגמה הליבראלית החותרת לשחרור השוק ועידוד התחרותיות הינה מורגשת בעוצמתה.

מעבר לכך, המגזין הבריטי "The Economist" צפה לפני מספר שנים כי משרדי עורכי-הדין עומדים בפתחה של תחרות קשה אל מול משרדי רואי החשבון. למרות ששווקים רבים ברחבי העולם עדיין מוגנים מתחרות זו מסיבות שונות, נראה כי בקרוב המדינות השונות ייכנעו ללחץ, ייכנסו לזירה וייאלצו לצאת בפתרונות לחידוש ההרגלים המסורתיים שמעכבים אותם.

מאחר ושתי העלויות העיקריות של משרדי עורכי-הדין הן נדל"ן וכוח אדם, נראה כי הקיצוצים הראשוניים יורגשו ראשית בתחומים אלו, על מנת לאפשר  למשרדים להישאר תחרותיים.

3. איכות חיים ועבודה

חששות בנוגע לאיזון הנכון בין עבודה ושמירה על איכות החיים שמחוצה לה חודרות ומשפיעות על השוק המשפטי. לאחרונה, פרסם המגזין "The Economist" כתבה בעניין התעוררות מגמה לגמישות בהעסקת עובדים בהתאם לצרכים המשתנים.

לפי מאמר שהתפרסם תחת הכותרת "זמינותם של העובדים", כ-53 מיליון (!) אמריקאים הינם עובדים עצמאיים (למאמר המלא לחץ כאן). שתיים מן הסיבות העיקריות אשר מאיצות את הטרנד הזה, הן הטכנולוגיה ו- שינויים בהרגליים החברתיים שלנו.

ריצ'ארד ברנסון, מייסד קבוצת Virgin, גרס כי "ככל שהטכנולוגיה תמשיך להתפתח, אנשים יתחילו לתהות לשם מה קיימים המשרדים". אנשים מעוניינים לזכות בשליטה מחדש על חייהם, ודרך אחת לשפר את איכות חייהם היא באמצעות שעות עבודה גמישות יותר.

העתידן המשפטי, ג'ורדן פורלונג, צופה כי "גודלן של פירמות עורכי הדין עתיד להצטמצם, וכך גם מספר עורכי הדין השכירים במשרה מלאה. תופעת העובדים הזמניים והעצמאיים הגיחה גם אל מחוזות שוק המשפט."

4. יציבות תעסוקתית והטבות מפתות – לא עוד

בני הדור הקודם של עורכי דין חשבו כי כניסה לעולמם של משרדי עורכי-הדין מבטיחה להם ביטחון תעסוקתי, קידום בזמן סביר ומשכורת נאה, אך מציאות זו השתנתה. לא רק שמשרדים עלולים לפטר את עובדיהם, התפיסה כולה של המושג "ביטחון תעסוקתי" השתנתה. בימינו, אנשים נוטים יותר ויותר לשנות כיוון במהלך הקריירה שלהם והצעידה במסלול המכוון לשותפות במשרד הפכה לארוכה וקשה יותר.

הדרך הארוכה במסלול אל עבר קידום המיוחל למשרת השותף טומנת בחובה שעות ארוכות במשרד ומשכורות אשר אינן מתגמלות במיוחד. הזוהר והיוקרה אשר אפפו בעבר את משכורות השותפים דעכו לאור ההטבות המפתות והבונוסים השמנים המוצעים בענפים אחרים.

לסיכום, נציין כי השוק המשפטי – בעולם כמו גם בישראל – מצוי בעיצומה של מהפכה משפטית אשר מנערת היטב את הקרקע השמרנית ומצמיחה מודלים משפטיים חדשים. אחד מן המודלים החשובים לו אנו עדים הגיח בעקבות הופעתן של חברות כמו  Lawyers on Demand ו- Axiom המתווכות בין עורכי דין העובדים בשעות גמישות לבין לקוחות וצרכיהם השונים. התעוררותה של המגמה להגמשת אופי עבודתם של עורכי הדין נמצאת בצמיחה מסחררת – והיא כאן בשביל להישאר.

_________________________________________________

 מיזם LawFlex הינו הפתרון לתנאי השוק המשפטי המשתנים במהרה בישראל. נכתב בידי עו"ד ג'קי דונר (עו"ד ישראלית המוסמכת בבריטניה), Co-Founder של מיזם LawFlex. פרטים נוספים – ייחשפו בקרוב…

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין