חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

צרור טיפים ועצות לפתיחת משרד עו"ד

השנה החולפת גרמה ללא מעט עורכי-דין לדחות החלום של פתיחת משרד עורכי-דין עצמאי בשל התפרצות נגיף הקורונה. עבור רבים אחרים הנגיף דווקא האיץ את התהליך, מכיוון שלא מעט עורכי-דין עזבו (או פוטרו) מהמשרדים הנוכחיים שלהם, ובלית ברירה – נאלצו לפתוח משרד עצמאי.

משבר הקורונה רק חיזק את ההבנה שהחיים בלתי צפויים, ובעוד שיש תקופות המקלות על פתיחת עסק, הסיטואציה אף פעם לא תהיה מושלמת – בוודאי לא עבור פתיחת משרד עורכי דין. שווקים משתנים, כלכלות מתרסקות וכמו שראינו בתקופה האחרונה, הרגלי צריכה של עולם שלם משתנים בין לילה.

אז אחרי שקצת 'ביאסנו', חשוב להזכיר- אנשים ועסקים תמיד יזדקקו לסיוע משפטי – וגם בשוק עמוס ורווי כמו השוק הישראלי, יש תמיד מקום לעוד משרדי עו"ד – בדגש על משרדים מקצועיים, קשובים, היודעים לשווק עצמם כהלכה.

ואם יש דבר אחד שלמדנו ממשבר הקורונה, הוא שתמיד יש דרכים אלטרנטיביות ואפקטיביות אחרות לפעול בהן, דרכים שונות מאלה שפעלנו לפני המשבר שיכולות לייצר הזדמנויות גם בסיטואציות קשות. אם כך – מה הם הטיפים להקמת משרד עורכי דין?

(1) עלויות הקמה נמוכות

המעבר לעבודה מהבתים (מרחוק), פורמט שהוכיח עצמו כאלטרנטיבה אמיתית לשיטות העבודה המסורתיות הביא עימו גם את השינוי בתפיסה ובחשיבות של משרד פיזי. הציפייה של לקוחות (או של קולגות) למשרדים מפוארים במיקומים מרכזיים – ירדה. קיים מגוון רחב של אפשרויות – החל מחללי עבודה משותפים, השכרת חדרי ישיבות וכו'.
החיסכון בשטחי משרד הוא חיסכון משמעותי מאוד בעלויות ההקמה והתפעול השוטף של משרד עורכי דין, או במילים אחרות – לעבוד מהבית היא אופציה אפשרית בהחלט.

(2) אספקת שירותים משפטיים גמישה

המגפה כפתה על נותני שירות רבים למצוא דרכים חדשות ויצירתיות לספק סחורות ושירותים. מנקודת מבט של שירותים משפטיים, אפקט זה דרש ממשרדים להגדיל את המיקוד בתחומים משפטיים מסוימים (בדגש על תחומי הליבה), בעוד שתחומים אחרים שהיו קשים לפיתוח – נשארו ב- Hold. בתנאי שננקטת גישה שקולה, פיתוח תחומים שונים או נישות עשויות להיטיב עם הקיימות העתידית של משרד עורכי דין חדש.  תחום התמחות ייחודי והתמקצעות בו יכולה למצב את המשרד כבר סמכא ומומחה בתחום ספציפי ולגייס לקוחות חדשים למשרד. דבר נוסף שאפשר לעשות הוא לייצר שיתופי פעולה עם משרדי עורכי דין אחרים, כהשלמה בתחומים משיקים. דרך שיתופי הפעולה שכאלה נוכל ליצור הזדמנויות חדשות לצמיחה והתרחבות של המשרד.

(3) טכנולוגיה מתקדמת

נושא הטכנולוגיה הוא אלמנט חשוב מאוד בהקמת משרד כיום, ואינו נחלת המשרדים הגדולים או המשרדים הפעילים מעבר לים בלבד. נהפוך הוא. דוגמאות? טכנולוגיה מבוססת ענן (Cloud Based) מקלה יותר ויותר על תפעול מרחוק של עסק, כל מה שצריך זה רק חיבור טוב לאינטרנט. וגם אלה שהיו "טכנופובים" לפי פרוץ הקורונה, יודעים היום כנראה, הרבה יותר משידעו אז.

מערכת ניהול והנהלת חשבונות טובה, יכולה לספק 'one stop shop' כדי לתעד, לנהל ולסקור את פרטי הלקוח. גם מבחינת הניהול השוטף וגם ברמה של סקירת עומק הנותנת אינדיקציה לאיזון הכלכלי של המשרד. ביצוע פגישות ב- Zoom, Skype או Microsoft Teams והתייעצויות מקוונת של הלקוחות יכולה לספק גמישות ולייצר הזדמנויות לקיים תקשורת 'פנים אל פנים' בסביבה פחות רשמית.

מעבר לכך קיימות שלל תוכנות, אפליקציות ותהליכים מבוססי טכנולוגיה, המקושרים כולם לעולם הליגלטק (Legal Tech) – תחום הטכנולוגיה בעולם המשפט. להרחבה ספציפית בנושא זה – מוזמנים למחלקת הליגל טק של משרדנו – קישור.

נציין רק באופן כללי כי משבר הקורונה האיץ תהליכים טכנולוגיים בעולם המשפט בארץ ובעולם. היום ניתן לבצע מגוון רחב של פעולות מול בתי המשפט ושלל רשויות רק דרך המחשב, ללא צורך בשליח ומסירה פיזית של מסמכי מקור.

(4) אז איך זה לעבוד לבד?

סביר להניח שאלה שיצאו לדרך עצמאית יתחילו בקטן או פשוט לבד, כך שיהיה עליהם לחבוש מספר כובעים בו זמנית: בנוסף לניהול השוטף של  המשרד ולהענקת הייעוץ המשפטי – הם ייאלצו להיות גם המנהל האדמיניסטרטיבי ומנהל השיווק (לפחות בטווח הקצר).

לקוחות יהיו במשורה בתחילת הדרך (כך זה לרוב ההתחלה, בלי לחץ) – ולכן אחד האתגרים יהיה להחליט במה להשקיע את הזמן. מדובר בסיטואציה שונה מאוד בעבור עורכי-דין שפעלו כשכירים עד כה. לפתע אתם מול מאגר לקוחות מצומצם, ללא מסגרת מובנת של 8:00-17:00 ועצירה באותו 'מרדף' אחר מילוי שעות חיוב. לכן, תכנון מקדים הינו קריטי על מנת לוודא שמלכתחילה המשרד נבנה בצורה נכונה התואמת את המשאבים והצרכים הקיימים. ללא מבנה ושגרה, קל לאבד את המיקוד, להיות חסרי מוטיבציה ומתוסכלים כאשר הטלפונים לא יצלצלו ולא יהיו פניות.

בזמנים ה- 'מתים' הללו ראוי להשקיע את מירב האנרגיה בהבניה של המשרד, גיוס הלקוחות, דיוק המותג – וכמובן שיווק (כפי שמפורט בנקודה הבאה). מעבר לכך, מומלץ לייצר לו"ז קבוע ומובנה שמחולק על פי כל תחומי האחריות שיש לבצע (הכובעים שדיברנו עליהם בתחילת הפסקה) ולעבוד על פיו.  ניתן גם להיעזר בקולגות וחברים למקצוע שעברו תהליכים דומים (ויש לא מעט כאלה) – הם יוכלו לתמוך, לייעץ, לתת מוטיבציה ולסייע במשבר.

(5) שיווק, שיווק – ושוב שיווק

שיווק הינו מרכיב הכרחי בהקמת משרד חדש. באמצעות שיווק נכון ניתן יהיה להגיע לקהל הלקוחות הפוטנציאלי בצורה אפקטיבית יותר ולהתחיל לבסס מותג בוטיק ייחודי התואם את היכולות וההתמחויות הספציפיות של המשרד. שיווק הוא נושא רחב ומקיף שעליו בלבד נכתבו בבלוג זה עשרות רבות של מאמרים, אבל נתמקד ב- 3 נקודות מרכזיות:

  • שיווק דיגיטאלי – מה כבר לא נאמר על עולם הרשתות החברתיות? פייסבוק, טוויטר ולינקדאין הם כלים מעולים עבור עורכי דין בשיווק ובפיתוח העסקי של המשרד שלהם. כמו גם אתר משרד, עם בלוג ומאמרים המתעדכנים מעת לעת. חידוש שתופס תאוצה בשנים האחרונות הוא תחום הפודקאסטים (podcast). באמצעות הפודקאסטים, משרדי עורכי-דין יכולות לפנות לקהל היעד שלהם דרך מדיום אחר לחלוטין, להציג מיומנות וידע, ובכך להגדיל את החשיפה שלהם.
  • תוכן – לא לחינם נאמר כי- Content is King – התוכן ממשיך להיות ה- ‘דלק’ שמניע את כל מערכת השיווק של המשרד. ניתן לראות הרבה דוגמאות של פרסום ושיווק של חברות (וכמובן של משרדי עו"ד) בהן לצערנו מסתכלים רק על כמות התכנים – ולא על איכותם. האמת היא ששני הפרמטרים הללו חשובים, ולכן צריך לפעול בכל אחד מהם ולייצר תוכן איכותי בצורה עקבית וקבועה. והאמת? בתחילת הדרך גם יש לכם זמן לכך…
  • תכנית פיתוח עסקי – כמו שחשוב לייצר תכנית עבור הקמת המשרד, כך גם חשוב לייצר תכנית שתעסוק בשיווק ופיתוח עסקי. בתכנון ראוי להתייחס למספר נושאים:
  • מצא והגדר את הנישה שלך- תכנית שיווק טובה חייבת להדגיש את המומחיות של עורך הדין.חשוב להבהיר – אין זה אומר שתעסוק רק בתחום עיסוק אחד. ממש לא. אולם השיווק ומהלך ה- ‘מכירה’ – יתבצע דרך הנישה/נישות מרכזיות. ברגע שכבר בחרת נישה/נישות, היה הכי טוב שניתן מבחינה מקצועית בנישה זו. כך תבסס שם בשוק של מומחה לעניין.
  • התמקד בקבוצות עניין ובארגונים מקצועיים- קהל היעד של התחומים המופשטים והמסחריים של המשפט הוא קשה להגדרה ולאיתור. אחת הדרכים להתגבר על המשוכה הזאת היא להצטרף לקבוצה בעלת עניין משותף או לאיגוד מקצועי בעל צרכים מסחריים דומים: נסה ליצור קשר ולהתחבר עם ארגון מקצועי שמאגד בתוכו בעלי מקצוע אשר צריכים שירותים משפטיים. איגודים שונים של יצואנים ויבואנים, בעלי מקצוע וכיוצא באלו יכולים להיות כר פורה להזדמנויות עסקיות.
    אין גבול למקומות שאפשר להגיע אליהם אם מוכנים לעבוד קשה וליצור קשרים חדשים עם אנשים.
  • מתן דגש מיוחד לקשר אישי ולמערכות יחסים- אחת מאבני היסוד לכל עורך-דין היא רשימת אנשי קשר מורחבת ומפורטת של אנשים שיוכלו לקדם אותך: לקוחות, קולגות, עו"ד שעבדת איתם, מכרים ועוד. אחרי שברשותנו רשימה ארוכה ומפורטת, זה הזמן לעשות ברשימה שימוש תדיר: כרטיסי ברכה, מיילים, מאמר פרי עטך, ברכות יום הולדת שמח, ניוזלטר ועוד.

חשוב לא פחות – מתוך הרשימה הארוכה, הכן רשימה "אקסקלוסיבית" של 20-30 אנשים שאיתם חשוב לך לשמור על קשר הדוק ומשמעותי יותר.

סוף דבר – אין ספק שמשבר הקורונה עומדת להירשם כאחת מהתקופות הקשות, מוזרות, ודינאמיות ביותר שראתה האנושות. המשבר הזה דרש וידרוש מאנשים רבים מדיסציפלינות שונות להמציא עצמם מחדש, והדבר לא פסח על תחום עריכת הדין.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין

ניוזלטר לעורכי דין – על שיפור אחוזי פתיחת הניוזלטר ויעילות הפורמט

ניוזלטרים הם אחד מכלי העבודה החשובים של חברות מסחריות בעולם הדיגיטלי, ובפרט של משרדי עו"ד. היכולת להגיע לכמות גדולה של לקוחות פוטנציאליים "במכה אחת" ללא צורך לשלם על פרסום בדרכים הקונבנציונאליות הופכת את הפורמט לאטרקטיבי עבור משרדים רבים.

קרא עוד