חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עסקת השנה 2012 / בחירת עסקת השנה בגיליון סיכום 2012 של מגזין 'הפרקליטים'‏

בגיליון דצמבר 2012 של מגזין לשכת עורכי הדין מחוז ת”א והמרכז – הפרקליטים פורסם מאמר של ראש משרד Robus שסיכם ובחר את עסקת השנה לשנת 2012 בסקטור העסקי בישראל. הבחירה נפלה על הסכם אספקת הגז לחברת החשמל. קריאה נעימה.

עסקת השנה 2012 הפרקליטים - זהר פישר

עסקת השנה- הסכם אספקת הגז לחברת החשמל / עו"ד זהר פישר

שנה מסחרית עמוסת תספורות תיזכר בעיקר בשל הסכם מסחרי בשווי של כ- 18 מיליארד דולר, העומד להציב את ילדינו בפני עתיד שונה. 

שנת 2012 לא תיזכר בתור שנת שגשוג כלכלי ועסקאות ענק. למרות כמה מהלכים עסקיים משמעותיים בעיקר בתחום ההייטק והתקשורת, התאפיינה השנה דווקא בפירוק חברות, ב- 'תספורות' לטייקונים, בצניחת אימפריות ובמיזוגים לצורך צמצומים.

אך דווקא בשנה זו, נחתם הסכם מסחרי שאינו רק עצום מבחינת היקפו – אלא בעיקר גם מבחינת השפעתו ארוכת הטווח על המשק הישראלי.

בינואר 2009 רעדה הארץ (וכמובן גם הבורסה לניירות ערך) עם ההכרזה על גילוי מאגר 'תמר' מול חופי חיפה- מאגר גז טבעי במימדי ענק היכול לספק אנרגיה לתושבי ישראל למשך שנים ארוכות.

נדמה כי במחי יד השתנה כל שלמדנו בבית הספר, על היותה של ישראל ארץ 'זבת חלב ודבש' אך נטולת משאבי טבע, על מדינה קטנה הנשענת על הגנום היהודי בעוד חביות נפט במיליוני דולרים מיוצאות משכנותינו במזרח-התיכון ועלינו – פרט לכמה חביות משדה 'חלץ', קצת גז ממאגר ים תטיס וחיפושים בראש העין – אלוהי האנרגיה פסח.

ההבטחה של שנת 2009 עם איתור מאגר הגז הענק 'תמר' הפכה להסכם המסחרי הגדול בתולדות המדינה, הסכם שבין השותפות באחזקת 'תמר' (נובל אנרג'י, דלק, אבנר, ישראמקו ודור) לבין חברת החשמל לגבי אספקת גז טבעי למשך 15 שנה.

מעבר לשווי המפלצתי של ההסכם, המוערך בין 16-20 מיליארדי (!) דולר, חשיבותו היא באפשרות הפיננסית שהוא מעניק לשותפות למאגר 'תמר' לפתח אותו לכדי מערכת משומנת להפקת הגז ושינוע שלו לישראל, ומעבר לכך – בהשפעה ארוכת הטווח של הסכם זה על כל אחד ואחד מאיתנו, אזרחי המדינה.

ההסכם שנחתם במרץ השנה הינו תוצאה של משא-ומתן ממושך של כ- 3 שנים שנוהל בין המחלקה המשפטית של חברת החשמל לבין עוה"ד דן הכהן ואדי אשכנזי ממשרד אגמון ושות', רוזנברג הכהן ושות' מטעם בעלי מאגר תמר, שלאחריו עבר ההסכם סידרה מתישה של אישורים בידי שרשרת גופים, לרבות הממונה על ההגבלים העסקיים, רשות החשמל ורשות החברות הממשלתיות.

ההסכם מאפשר אספקת גז טבעי למשק הישראלי החל משנת 2013 ומשמעויותיו – מרחיקות לכת. באספקט האישי הישיר של כל אחד מאיתנו, מדובר בהפחתה משמעותית של זיהום האוויר כתוצאה ממעבר הדרגתי של תחנות הכוח של חברת החשמל לפעילות על בסיס גז להבדיל משריפת נפט פחם.

באספקט של הגברת התחרותיות, אספקת הגז תתבצע גם ליצרני חשמל פרטיים שעומדים לקום (OPC רותם, דוראד, דליה אנרגיות ועוד) להתחרות ישירות בחברת החשמל ובתעריף החשמל שלה על ידי ייצור חשמל פרטי ופתיחת משק החשמל לתחרות, אגב העלייה התכופה של מחירי החשמל המתרחשת במדינתנו אחת למספר חודשים.

אחרון חביב, עסקת הגז עומדת לשנות את משק האנרגיה בישראל. עשרות של חברות ישראליות יצרניות עומדות לרכוש גז טבעי, זול ומזהם פחות, ולשפר את יכולת התחרות אל מול גופים מתחרים מחוץ לגבולות ישראל. הקמתן של תעשיות עתירות אנרגיה שעד לא מכבר הסתיימו בשלב התוכנית העסקית בשל עלויות האנרגיה הגבוהות יכולות להפוך למציאות.

איתורם של מאגרי הגז מול חופי ישראל ועסקאות מסחריות מסוג זה עומדות להציב את ילדינו ונכדינו בפני עתיד שונה, שלוקח כמובן מאליו את העובדה כי מדינת ישראל הינה מדינה העשירה לא רק במוחות הייטק פוריים ובזוכי פרס נובל, אלא גם מדינה העשירה במשאבי טבע בדמות גז טבעי, תשתית שתתמוך בהתפתחותה ובקידומה של מדינת ישראל בשנים הקרובות.

  •        עו"ד זהר פישר הינו ראש משרד Robus, משרד יעוץ אסטרטגי לתחום ה- Legal Marketing

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין