חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סיכום כנס ‏ACC Israel‏ 2016 בשיתוף לשכת עורכי הדין: היועץ המשפטי כגוף מוסיף ערך ‏לארגון

בבוקר של יום שלישי (2/2/2016) החלה תנועה מרוכזת של כ-200 יועצים משפטיים מהחברות המובילות בישראל אל עבר שערי מלון קרלטון בתל-אביב.

מדובר ביועצים המשפטיים אשר הצליחו להבטיח את מקומם בכנס היועצים המשפטיים הפנימיים מטעם ארגון היועצים המשפטיים בישראל (ACC Israel) בשיתוף עם לשכת עורכי הדין בישראל – מה שהתברר כמשימה לא פשוטה לאור הביקוש הרב. כנס אשר נהגה בידי הנהלת הארגון יחד עם משרד Robus, ועו"ד זהר פישר – ראש המשרד – שהיה גם אחד מהרכזים האקדמיים של הכנס.

כנס זה, השני במספרו, עסק בנושא היועץ המשפטי כגוף תורם ומוסיף ערך לארגון. הביקוש הרב להשתתפות בכנס בקרב יועצים משפטיים מכל ענפי המשק בישראל, מעיד על הבנתם את הצורך בהבאת ערך מוסף לארגון ע"י היועץ המשפטי הפנימי, מעבר לעבודת הייעוץ עצמה.

  • ללו"ז המלא של הכנס, הקליקו – קישור
  • לאלבום התמונות של הכנס, הקליקו – קישור
  • רכזים אקדמיים: עו"ד רם ז'אן, שותף וראש מחלקת ליטיגציה (משרד AYR), עו"ד זהר פישר, ראש משרד Robus Legal Marketing, ועו"ד איתמר רוזן, ACC Israel, יועץ משפטי אודיוקודס בע"מ ו- GC קורנית דיגיטל בע"מ.

***************************************

***************************************

ליועץ המשפטי הפנימי בארגון תפקיד מפתח בתהליכי קבלת החלטות, תקשורת מול לקוחות, שמירה על שמו הטוב של הארגון ובתחומים רבים נוספים. מטרת הכנס הייתה לחשוף את המשתתפים לדרכים יעילות ופרקטיות ליצירת הערך המוסף עבור הארגון, תוך כדי הצגת  הדילמות העולות במעלה הדרך ממספר נקודות מבט שונות.

לאחר שהתכבדו במטעמים וקפה, וניצלו את המולת ההתכנסות לטובת השלמת פערים ונטוורקינג, עשו המשתתפים את דרכם אל תוך האולם, והכנס יצא לדרכו.

את הכנס פתחו ראש משרד רובוס, עו"ד זהר פישר ונשיא ACC ישראל, עו"ד רון בלקין, שבירכו את המשתתפים והדגישו את חשיבותו של היועץ המשפטי הפנימי בהתנהלות הארגון.

לאור הנטייה המסורתית של ארגונים לעשות שימוש ביועצים משפטיים חיצוניים, על היועמ"שים לחזק את מעמדם ומקומם בחברה, ולמקסם את הפוטנציאל הטמון בתפקידם.

***************************************

כבוד השופט חאלד כבוב פתח בהרצאה הראשונה, אשר עסקה בנושא "שיקול הדעת העסקי ותפקיד היועץ המשפטי הפנימי מנקודת מבטו של השופט היושב בדין".

השופט כבוב מכהן כשופט במחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בת"א, ונתפש כאחת הדמויות הבולטות והמשפיעות ביותר בתחום המשפט הכלכלי ועבירות הצווארון הלבן. בהרצאתו המרתקת, ביקש השופט כבוב להעביר למשתתפים את הציפיות הגבוהות של בית המשפט מהיועצים המשפטיים ואת תפישתו בעניין מהות התפקיד.

בין היתר, פירט בדבריו אודות דרישות ביהמ"ש כדי לגבש את הסתמכות הארגון על חוות הדעת של היועץ, והדגיש את חשיבות תום הלב וטוהר המידות גם במקרים בהם החוק שותק. בשנים האחרונות מסתמנת החמרה משמעותית ועלייה ברף הנדרש מהיועצים המשפטיים העובדים בחברה, וזאת משום חובת הנאמנות הכפולה שבה הם חבים – הן כלפי החברה, והן כלפי הדין.

לפיכך, יש צורך משמעותי שהיועצים המשפטיים הפנימיים יכלכלו צעדיהם בזהירות בבואם לספק חוות דעת, שכן בשנים האחרונות קיים ריבוי מקרים של העמדת יועצים משפטיים לדין לצד מנהלי החברה בצעדים שאינם עולים בקנה אחד עם הדין.

הרצאתו של השופט כבוב הייתה מאירת עיניים והדגישה בפני היועצים המשפטיים את האתגרים הייחודיים העומדים בפני יועצים משפטיים פנימיים.

בתום ההרצאה ולאחריה, ניכר היה כי ההחמרה המשמעותית ביחסה של מערכת המשפט כלפי אלו המבקשים 'לעקוף' אותה, הפכה חיש מהר לסוגיה השלטת באולם הכנסים והעסיקה רבים מהמשתתפים בשיחותיהם.

חלקם בירכו על המגמה שמוביל ביהמ"ש, לעומת אחרים שטענו כי מדובר בתופעה אשר תקשה על היועץ המשפטי לבצע עבודתו ביעילות מקסימאלית, אך נראה כי כלל המשתתפים חלקו תקווה משותפת – שאלו תהיינה הנסיבות היחידות בהן יפגשו בשופט כבוב.

***************************************

בהמשך נערך מושב בנושא "היועץ המשפטי – כיצד להוסיף ערך לארגון" בהנחיית עו"ד זהר פישר ובהשתתפות יועצים משפטיים פנימיים של החברות מהגדולות בישראל: עו"ד מיכל ארלוזורוב (אדמה-מכתשים אגן), עו"ד בת-שבע בוקר (חברת Ness), עו"ד נועם נתיב (תנובה) ועו"ד ניב פולני (ויזה).

במסגרת מושב זה נדרשו המשתתפים לדילמות לא פשוטות אשר מאפיינות באופן קבוע את חייו של היועץ המשפטי, וניסו להעניק להן פתרונות מניסיונם האישי. בין הסוגיות שעלו במסגרת המושב, בלטו נושאי הפער המשמעותי בין תפישת הרשויות וביהמ"ש את תפקיד היועמ"ש לבין אופי תפקידו בפועל, הדינמיקה הפנים-ארגונית בין היועמ"ש לבין בעלי השליטה ושאר בעלי התפקידים והמחלקות, וכן תפקידו של היועמ"ש כמלווה החלטות ארגוניות בשל מיצובו כבעל היכולת לשקול את כלל האפשרויות העומדות בפני מקבלי ההחלטות.

הפאנל סיפק למשתתפיו הזדמנות נדירה להציץ לעולמו של היועץ המשפטי בכמה מהחברות הגדולות והפעילות בישראל, והמשתתפים שמחו לשתף מחוויותיהם האישיות.

***************************************

בתום הפסקה ומתיחת רגליים קלה, חזרו המשתתפים לאולם, והפעם להרצאתו המרתקת של מר ריק קפלן, מנכ"ל IBM ישראל, בנושא "היועץ המשפטי הפנימי כנכס אסטרטגי בארגון".

בהרצאתו פירט ריק אודות תפקיד היועץ המשפטי הפנימי מנקודת מבטם של בעלי השליטה וחברי הנהלת הארגון, והשלים פיסה נוספת בפאזל המרכיב את מעטפת הגורמים סביב היועץ המשפטי הפנימי. לדבריו, את תפקיד היועמ"ש מאפיינים ארבעה אלמנטים מרכזיים אשר עליו לפעול לאורם.

ראשית, עיקרון העל המנחה את היועץ הוא שמירה על שמו הטוב של הארגון. שנית, היועמ"ש הוא ה"דבק" המחזיק את הארגון – הגורם היחידי ללא אינטרסים אישיים ולכן יכול לחבר בין המחלקות השונות בארגון. שלישי, בניית אמון הן בקרב הלקוחות והן בקרב בעלי השליטה, ע"י הפעלת שיקול דעת ומתן דעה מוצקה וקונקרטית – לו היית בנעליו של בעל השליטה, כיצד היית פועל? ורביעי, היועמ"ש אמון על ניתוח ואיזון הסיכונים בכל סיטואציה אליה נדרש.

בסיכום ההרצאה, סיפק ריק כלי יישומי ליועצים המשפטיים שנכחו בהרצאה בבואם לבחון פעולה שתבצע החברה: עליו לשאול עצמו מהן המטרות? מהם הסיכונים? כיצד עלינו לחלק אותם בין הגורמים השונים והאם חלוקה זו עולה בקנה אחד עם החוק? בסיכומו של דבר, טען ריק כי המפתח להצלחה ולמתן ערך מוסף על ידי יועץ משפטי לחברה, טמון במנטרה – לא מה לא לעשות, מה לא כדאי, מה לא משתלם, אלא מה כן.

***************************************

את הכנס המעשיר חתם מושב בנושא "העבודה מול היועץ המשפטי הפנימי מנקודת ראות עוה"ד החיצוני" בהובלת עו"ד אמיר שרף (תדמור ושות' יובל לוי ושות'), בו לקחו חלק שותפים מהמשרדים מובילים בישראל: עו"ד רם ז'אן (AYR), עו"ד רם כספי (כספי ושות'), עו"ד נחמה ברין (גולדפרב זליגמן) ועו"ד שיראל גוטמן (אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות').

במסגרת המושב, הסבירו המשתתפים אודות מערכת היחסים הרגישה בין עו"ד חיצוניים לבין היועצים המשפטיים הפנימיים במסגרת ליווי הארגון, וכן על החשיבות הרבה של שיתוף הפעולה ועבודת הצוות, והועלו דילמות בנוגע ליחסי הכוחות ולגבולות הגזרה של כל אחד מבעלי התפקידים.

בעיקר, הודגשה על ידם רמת הבקיאות המרשימה שמפגינים היועצים הפנימיים אודות ענייני הארגון, אליה יועצים חיצוניים מתקשים להגיע לרוב. כמו כן, צוין כי פעמים רבות ארגונים רוכשים שירותים משפטיים חיצוניים שלא לצורך, עובדה הנקשרת באופן ישיר וטבעי לסיבה אשר לשמה, למעשה, התכנסנו – לערך המוסף שעל היועמ"ש הפנימי ליצור.

עת ייווצר ערך שכזה, לא יחושו בעלי השליטה בארגון צורך לפנות למקורות חיצוניים, והיועץ יוכל ליהנות מרמת בלעדיות גבוהה בליוויו המשפטי.

***************************************

לסיכום, הכנס ביקש להעביר ליועצים המשפטיים הפנימיים סקירה של 360 מעלות בנוגע לאופי, תפישת ומטרת תפקידם – מנקודת מבטם של בית המשפט, מנהלי הארגון, יועצים חיצוניים וכמובן – היועמ"שים עצמם.

זאת, על מנת שיוכלו לבצע את עבודתם הכה משמעותית באופן אשר יעלה בקנה אחד עם שאר הגופים העובדים עמם במשותף. כל זאת, תוך הבנת הפוטנציאל הטמון בתפקיד ודרכים לאופן ניצולו בצורה יעילה ונכונה – על מנת לייצר עבור הארגון את הערך המוסף, אשר ייחד את המייצרים אוותו משאר היועצים המשפטיים ויהפוך אותם לנכס חשוב ואינטגראלי מהארגון.

בתום הכנס, עו"ד רון בלקין נשא דברי סיום והמשתתפים התפזרו לדרכם, אך לא לפני, כמובן, שנהנו מארוחת צהריים כיד המלך במסעדת מלון קרלטון על הים. נתראה באירוע הבא!

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין

רשתות משפטיות – כפר גלובלי של עורכי דין

המושג 'כפר גלובלי' נטבע במקור בשנת 1959 על ידי חוקר התקשורת מרשל מקלוהן, שעשה בו שימוש על מנת להסביר את הזהות שנוצרה, או אפילו שותפות הגורל שנוצרה, בין תושבי העולם לאור צריכה תקשורתית ותקשורת ההמונים.

קרא עוד