חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סופו של כל בלון: עידן הכסף הזול תם ונשלם – מה יעשו פירמות עוה"ד

חצי השנה הראשונה של 2022 התאפיינה באחת ממחיקות השווי הגדולות שידענו. אולי אין צורך להסביר בדיעבד את הסיבות להתפוצצות בועת ההייטק הנוצצת, (כולם ידעו שזה יקרה יום אחד), אך כדאי לבחון דווקא את השלכות התפוצצות הבועה על נותני השירותים לתעשייה ובראשם כמובן  – פירמות עורכי הדין. אלו התמכרו לריגוש שבחגיגת ההנפקות ויצאו מגדרן בכדי להשתתף בחגיגה. אבל לפעמים, כמאמר השיר, החגיגה נגמרת והתאוששות מכאב הראש שלאחר ה– Hang Over כואבת במיוחד.

פירמות עורכי הדין בעולם ובישראל הכניסו לקופתן בשנתיים האחרונות שכר טרחה בהיקפים אדירים, וזאת לצד עלייה מטאורית בשכר ובתנאים של עורכי הדין הזוטרים, שנבעה בעיקר מתחרות פראית בשוק על כל בוגר אוניברסיטה או מכללה ללימודי משפטים, שעבר בהצלחה את מבחני הלשכה. אולם כעת – כשהאורות בחגיגה הבלתי נגמרת שדלקו 24/7 מתחילים להישרף  – נותרנו עם שאלה אחת בלתי פתורה. מי בדיוק אמור לשלם את החשבון?

עד לסוף שנה זו, כפי שהולך ומסתמן לצערם של רבים, נהיה בעיצומו של תהליך גמילה איטית וכואבת של משרדי עורכי דין רבים מעידן ה'כסף זול'. גמילה שעתידה להשפיע באופן רוחבי על השוק המשפטי המקומי.

כבר כעת, עוד בטרם עברנו את המחצית הראשונה של השנה, אנו רואים ירידה דרמטית ביותר בתהליכי מיזוג והנפקה בבורסות העולם. ניתן להעריך כי מגמה זו תשפיע מהותית על חלק ניכר מפירמות עורכי הדין שיצטרכו להחליף דיסקט ולעבור לניהול רזה, בשל הקושי לעמוד בהוצאות השכר הגבוהות והתקורות ההולכות ותופחות  – זאת כאשר – אין לכך הצדקה עסקית בעולם החדש שנברא.

עוד מגמות, שפירמות עורכי הדין בשוק המקומי יאלצו להסתגל אליהן (ורצוי מוקדם ממאוחר) הינן ירידה חדה ברווחיות וצורך בצמצום בגיוס עובדים במקרה הטוב, או שינויי תנאי שכר ופרידה מעובדים קיימים, במקרה הרע, לצד צמצום או מחיקת מחלקות משפטיות פנימיות באותן חברות שמחקו היקפים משמעותיים משוויין.

תהליכי הקיצוץ יהיו מהירים וכואבים והערכות ריאליות צופות שהם אף יואצו עוד לפני סוף השנה הנוכחית. ניתן רק לקוות שהתהליכים שלעיל לא יהיה דרסטיים מדי עבור שוק עורכי הדין המקומי.

החודשים הקרובים צפויים להיות הקריטיים ביותר ויספקו רמז לבאות – כאשר הפירמות שצפויות לצאת מחוזקות הן דווקא אלו שבימי הפריחה של הבועה, לא נשאבו עמוק וחזק מדי לחגיגת השנה הקודמת, הותירו לעצמן עתודות וכן גיוונו את בסיס לקוחותיהם ותחומי עיסוקן. אפילו – יכול להיות שהן, עומדות להיות 'הדור הבא' של הפירמות המובילות בישראל.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין