חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מודה ועוזב (את המקצוע) – ירוחם‏

זה לא סוד שבשנים האחרונות יש מגמה הולכת וגוברת של משפטנים הבוחרים לעזוב את עולם המשפט לטובת קריירות חדשות.

ההרפתקנים הללו מגיעים מכל קצוות עולם המשפט – החל ממוסמכים חדשים שזה עתה עברו את בחינות הלשכה, ועד שותפים העוזבים קריירות מפוארות שבנו במהלך השנים.

אנחנו כאן ברובוס, מנסים לשפוך קצת אור על תופעה זו. והדרך הטובה ביותר – היא ללמוד מניסיונם של אחרים.

קייסי ברמן, בוגר אוניברסיטת קליפורניה ומכללת הייסטינגס למשפטים, עבד כעורך דין מספר שנים לפני שהחליט לעשות שינוי קריירה – ולעזוב את מקצוע עריכת הדין.

בעקבות זאת, הוא הקים בלוג שתיעד את המסע שלו לאיתור הכישורים הלא-משפטיים שלו וחיפוש אחר תפקיד מחוץ לעולם המשפט. הבלוג, העונה לשם המקורי – Leave Law Behind הוליד עניין רב ויצר מעין קהילה שנועדה לעזור לעורכי דין לעזוב את מקצוע עריכת הדין (קישור לאתר).

לדבריו: "אתר 'לעזוב את המקצוע' זה המקום שבו עורכי דין יכולים ללמוד כיצד להתרחב מעבר לעיסוקם המשפטי הנוכחי, ליצור סגנון חיים מהנה ולחזור להרגיש מגניבים".

אז אם אתם תוהים האם אתם נמצאים במקצוע הנכון, צוות משרד Robus ערך בעבורכם ראיון מיוחד עם מר קייסי ברמן. חושבים על לעזוב את המקצוע? המשיכו לקרוא…

*************************************

1) קייסי ברמן, תודה על הזמן שאתה מקדיש לראיון הזה. נצא לדרך. איך אדם יכול לדעת האם זה הזמן לעזוב את מקצוע עריכת הדין?

הרבה דברים יכולים לדרבן אדם לחשוב שזו העת לעזוב את עולם המשפט. שעות עבודה ארוכות, מעסיקים כפויי טובה, עיכוב קידום לשותף, הרגלים בלתי בריאים בחיים האישיים, דיכאון כללי וחוסר סיפוק וייאוש, בלבול בנוגע לסיבה מדוע איני מאושר ועוד.

כל אלה הם סיבות מוצדקות לרצות לחקור את אפשרות עזיבת עולם המשפט, אך הסיבה הכי משכנעת שאני רואה לרוב בעזיבת המקצוע הוא ניתוק בין כישורי האדם ויכולותיו (מה שאני מכנה 'הגניוס הייחודי של האדם') לבין תיאור המשרה של עורך דין.

מה שאני מתכוון בזה, הוא שרבים מאיתנו הלכו ללימודי משפטים ואחר כך הפכו להיות עורכי דין בגלל מגוון סיבות (בגלל שזה מה שילדים יהודים טובים עושים…  בגלל שרצינו יציבות…  בגלל שרצינו להרוויח כסף…  בגלל שככה אמרו ההורים… ) שהן מנותקות לחלוטין מהשאלה האם בכלל נהיה טובים במה שעורך דין צריך לעשות.

רבים מאיתנו מרגישים שאנו לא עושים שימוש ביכולות שלנו בתור עורכי דין. הכישורים שלנו מעלים אבק… וצריך להשתמש בהם. אם מה שאנחנו טובים בו לא מתאים למה שנדרש כדי להיות עורך דין, אז אנחנו צריכים לשקול את עזיבת עולם המשפט.

*************************************

2) לדעתך, מהו הקושי המרכזי בתהליך עזיבת המקצוע?

הסיכון. חוסר הידיעה. שינוי. כישלון. אנחנו, עורכי הדין, שונאי סיכון. אנחנו מפחדים מהבלתי נודע, אנחנו לא ממש אוהבים שינוי, ואנחנו פרפקציוניסטים עד כדי כך שלעולם, לעולם, לעולם לא רוצים נרצה להיכשל.

כשמכניסים לתוך החישוב את הדאגות בנוגע לאיך בכלל מתחילים לעזוב את עולם המשפט, כיצד נמצא עבודה לא-משפטית בשכר שיאפשר לנו לשלם את הלוואות הסטודנטים שלנו אם נעזוב את המקצוע, או כיצד נתמודד עם לספר לאנשים שאנחנו כבר לא עורכי דין –  כבר יצרנו מספר משוכות בעייתיות שנראות בלתי-עבירות.

אז רבים מאיתנו לא עושים כלום. אנחנו ממשיכים להיות עורכי דין.

מה שאנחנו צריכים להבין הוא שלעזוב את עולם המשפט זה דבר חדש וייחודי לכל אדם. העזיבה היא מלאת הפתעות, פגישות עם אנשים חדשים, הזדמנויות חדשות, כישלונות חדשים, ואתגרים חדשים. כן, זה מאוד מפחיד, אבל גם מאוד מרגש.

אנחנו בעיקר תופסים את הבלתי מודע כמפחיד בגלל שלא נוח לנו איתו עדיין. כפי שאדם חכם פעם אמר – "היום זה המחר שפחדנו ממנו אתמול". ויודעים מה? היום הסתדר לגמרי בסדר. הלא נודע יגיע בעצמו מהר מספיק, ונראה שנצליח להתמודד איתו היטב.

*************************************

3) כיצד אדם שעבד במשך שנים כעורך דין יכול לגלות את יתרונותיו בתחומי התמחות אחרים?

הוא לא. הצעד החשוב ביותר שצריך לעשות עם עזיבת המקצוע הוא לא להשתמש באותם כישורים קיימים במקום אחר. הצעד הראשון הוא תחילה לבחון את עצמנו ולמצוא מה הכישורים והיכולות החבויים שלנו.

אנחנו מרגישים שאנחנו טובים בדברים שעורכי דין עושים (גילוי כשלים, עמידה בלוחות זמנים, התמודדות עם לקוחות) אולם ישנם כישורים נוספים שאנחנו כנראה טובים בהם, אך לא מנצלים אותם כעורכי דין (למשל קישור בין אנשים, נטוורקינג, יצירתיות).

אנחנו צריכים לחזור לשאול מי אנחנו, לבחון ולרשום את הדברים שאנחנו טובים בהם (לא רק כישורים משפטיים, אלא כל יכולת) ואז למצוא משרות שמתאימות למערכת כישורים זו.

אתם תופתעו לגלות כמה משרות (שאינן משפטיות) יכולות להתאים לנו עורכי הדין: יועץ, סוכן, צייד כישרונות, מטפל, לובינג/ממשל, גיוס כוח אדם, מארגן כנסים/אירועים מיוחדים, בורר, מגשר, גיוס כספים למלכ"רים/לפוליטיקאים, ברוקר, מורה/מחנך/מדריך, מאמן עסקי, נואם, מנהל תיקים, מנהל מוצר, מנהל פרויקטים, פוליטיקה מקומית, ייעוץ/הנחייה למלכ"רים/סטודנטים ועוד המון אחרים.

*************************************

4) מה הדבר החשוב ביותר שצריך לשקול לפני שמקבלים החלטה לעזוב את עולם המשפט?

יש הרבה דברים שצריך לשקול, אבל הדבר המרכזי שצריך לחשוב עליו הוא הסיבה שבגללה אנחנו עוזבים את עולם המשפט.

חשוב לא להשחיר את עולם המשפט. תחום המשפטים הוא התאמה מושלמת בשביל רבים מאיתנו. וייתכן שאנחנו שוקלים לעזוב את עולם המשפטים רק בגלל תקופה רעה, מצב רוח רע או שיש לנו תיק קשה או שותפים/מעביד בעייתיים.

באמת חשוב לבחון מה מושך אותנו לעזוב את תחום המשפט: אם אנחנו רק נמצאים בתקופה קשה, ייתכן וכדאי שנישאר בעולם המשפט, ורק נשנה את מיקומנו הנוכחי בו.

אבל אם אנחנו באמת מרגישים שהכישורים והיכולות שלנו לא עומדים בקנה אחד עם מה שנדרש כדי לתפקד כעורך דין, אז ייתכן שכדאי שנעזוב.

*************************************

5) נראה שאתר האינטרנט שלך מדבר בעיקר על עזיבת מקצוע עריכת הדין לטובת הקמת עסק פרטי. האם זו באמת ההמלצה שלך לעורכי דין? אם כן, מדוע?

לא. המלצתי המרכזית לאנשים היא לאתר את הגניוס הייחודי שלהם. כפי שציינתי, כשהגענו ללימודי משפטים, רבים מאיתנו איבדו משהו. דיכאנו את היצירתיות והייחודיות שלנו כדי להתאים את עצמנו לצרכי התפקיד.

ההמלצה המרכזית שלי היא לחזור לאותה יצירתיות וייחודיות. תמצאו אותם. תבחנו אותם. תחזרו אליהם. תסירו מעליהם את האבק. תפיקו מהם את המרב האפשרי. ואז תמצאו עבודה, או תפקיד, או התנדבות או שתקימו עסק המבוססים על כישורים אלה.

העניקו אפשרות למה שאתם טובים בו לנצח, לתת למה שאתם נהנים ממנו להכתיב את מה שאתם עושים בחיים.

 *************************************

6) איך יכול אדם להבחין בין הקשיים שכולם חווים בעבודה לבין ההבנה שהמקצוע פשוט לא מתאים לו?

הם לא צריכים. אני מציע שלא נתמקד בשום דבר מלבד עצמנו. אל תתמקדו במשרתכם הנוכחית, אל תתמקדו במשרות חדשות, אל תתמקדו במקצוע, אל תתמקדו במה אחרים עשויים לחשוב.

הדבר היחיד שצריך לעשות זה להתמקד בעצמנו. בואו נהיה אנוכיים… בצורה טובה. בואו נמצא את הגניוס הייחודי שלנו וניתן לו להניע את הפעולות הבאות שלנו. נגלה מספיק מהר אם אנחנו רק נמצאים בתקופה קשה בעבודה… או שהכישורים שלנו יכולים לשמש אותנו יותר טוב במקום אחר.

 *************************************

7) מהי העצה הכי טובה שלך לעורכי דין שמחפשים לעזוב את המקצוע?

אני מקבל בקשות רבות, בעיקר מקוראים באתר "לעזוב את המקצוע" (Leave Law Behind). רבים מקבלים ממני הדרכה וליווי. יש רבים שאני לא עובד איתם ובעבורם גיבשתי תוכנית עבודה.

אנחנו, עורכי הדין, צריכים מבנה כלשהו שנוכל להתאים את עצמנו אליו. אז הנה, אני שמח להעניק לכם התחלה של מבנה שכזה – נסו אותו ובצעו בו התאמות ככל שנדרש:

  • תחשבו רק על עצמכם (ולא על קריירות, מה אתם "אמורים" לעשות, מה ההורים שלכם חושבים, קורות החיים שלכם, כסף, ביטחון, זהותכם כעורכי דין).
  • התמקדו בכישורים וביכולות שלכם. חשבו מה אתם אוהבים לעשות, במה אתם מרגישים הכי טובים ושאלו את הסביבה שלכם בכדי להתחיל להבין מה הדברים שאתם באמת, אבל באמת טובים מהם. עלו לרזולוציות גבוהות, פרטו ממש. חשבו על דברים נדושים, מובנים מאליהם, היו קיטשיים. רשמו את החוזקות שלכם על דף.
  • קטלגו את הכישורים שלכם ל-3-5 קטגוריות עם כישורים ותת-כישורים. קראו את הרשימה. עכלו את הרשימה. היו כנים, אותנטיים, ובטוחים בנוגע לכישורים שלכם.
  • הפכו את 3-5 הקטגוריות הללו לנרטיב. מה הסיפור שלך? כשמישהו ישאל "אז תספר לי על עצמך, ספר לי מה הם הכישורים והיכולות שלך", תוכל לומר, "אני שמח ששאלת את זה", ועבור לנרטיב שלך.
  • מצא משרות ותיאורי משרות שדורשים את הכישורים והיכולות האלה. מצא אנשים שעובדים במשרות כאלה. פנה אליהם. פגוש אותם לקפה.
  • עשה שני דברים. שאל אותם איך שגרת העבודה שלהם, כך ש-(א) תוכל לבדוק אם אתה אוהב את המשרה הזאת, ו-(ב) אם אתה כן אוהב את העבודה הזאת, בקש מהאדם שאתה מדבר איתו להכיר לך אנשים אחרים בסביבתו עם עבודה מהסוג הזה.
  • חזרו על הפעילות הזו מספר פעמים, עד שתמצאו משהו שמתאים בעבורכם.

וכמובן – בהצלחה רבה!

 *************************************

אגב, אם רעיון עזיבת עולם המשפט מעניין אותך, אבל אתה עדיין מעוניין להשתמש בידע המשפטי שצברת בצורה גמישה יותר, אנחנו מזמינים אותך לבדוק את המיזם החדש של חברת רובוס – LawFlex – מיזם המסייע לעורכי דין להמשיך להיות מועסקים במקצוע – אבל ללא כל ה- 'טירוף' המלווה לכך.

ניתן לקרוא עוד אודות קייסי והמיזם שלו באתר http://leavelawbehind.com ואנחנו מבקשים להודות לו על הזמן שהקדיש לנו.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין