חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הדרך לשותף מנהל איכותי ומשפיע

ג'סיקה פירסון, הארווי ספקטר, לואיס ליט – השמות האלה מוכרים למי מאיתנו שצפה ב"Suits". ויכוחים רבים היו ביניהם בנוגע לשותף המנהל הראוי לפירמה הניו-יורקית, ובאשר לתכונות האופי הנדרשות על מנת למלא את התפקיד על הצד הטוב ביותר. לא בטוחים מה הן אמות המידה לשותף מנהל איכותי בשנות ה-2000? הישארו עימנו.

ראשית כל, בין אם מדובר במינוי של הפירמה (מזל טוב ובשעה טובה) ובין אם אתם שואפים לכך – כדאי לדעת כבר כעת שמדובר במעין הסבת מקצוע: מעריכת דין – לניהול. אין זה אומר כי תחדלו מלהיות עורכי-דין ולייצג לקוחות, אבל חלק מסוים מזמנכם (ולעיתים חלק משמעותי) עומד להיות מוקדש לניהול משרד עורכי הדין.

במציאות בה אנו חיים כיום, ניהול הוא מקצוע בפני עצמו. הדבר צריך להילקח בחשבון – על שותף מנהל להקדיש את הזמן הניהולי הנדרש לניהול הפירמה, ובמקביל לדעת להאציל סמכויות משפטיות לעובדים. למעשה, תפקידו של מנהל הוא להשיג תוצאות באמצעות העובדים שלו, ובמילים אחרות: אנשיו של השותף המנהל ופעולותיהם – הם התוצאות שלו והמדד להצלחתו. מנהלים מוכשרים הם צורך משמעותי בפירמות בכל תחום, ותחום המשפט כמובן אינו יוצא דופן.

אם כך –  מה מאפיין שותף מנהל איכותי?

  1. איש של אנשים

כשותפים מנהלים, הדגש שלכם צריך להיות על האנשים שלכם. בשאיפה, מדובר באנשים חכמים ומוכשרים. לפני שניגע בהתנהלות היום-יומית המקצועית והאישית מולם, חשוב לוודא שאתם שומרים על אותו צוות איכותי במצבת כוח האדם שלכם. נראה שהחשש מ"בריחת המוחות" להייטק לא פסח על משרדי עורכי הדין, ולכן חשוב מאוד לטפח את העובדים, להשקיע ברווחתם, לאפשר תנאי עבודה ראויים ולנקוט בגישה שלא תופסת את המילה "פנאי" – כמילה גסה.

אחרי שווידאתם שאותם אנשים מוכשרים יישארו בצוות שלכם, דאגו להתחבר אליהם ולהיות אנושיים. חלפו הימים בהם השותף המנהל הוא אותה דמות אימתנית שבעת שהיא משוטטת במסדרונות המשרד, עורכי-הדין מתחבאים בחדריהם. מנהל צריך להיות מנהל (ולעיתים גם חבר) אך יותר מזה: הוא צריך להיות "אבא ואמא" לעובדיו. חשבו איך ניתן לגרום לאנשים שלכם להרגיש מיוחדים, ולמדו כיצד לספוג מהם גם את הדברים הרעים. אמפתיה היא תכונה הכרחית; אתם אלו שמובילים עובדים בתקופות קשות או מורכבות בחייהם, וצריך לדעת להכיל זאת ברגישות. לצד זאת, קשיחות היא הכרחית לא פחות, שכן יש לקבל החלטות קשות על פיטורים ועניינים פיננסיים בקור רוח. בקיצור ולעניין, מדובר באיזון עדין, אך הוא זה שיהפוך אתכם למנהלים טובים עבור אנשיכם.

  1. יכולת תכנון וראייה לטווח-ארוך

מנהלים צריכים לקבל החלטות. השאלה היא איך תתקבלנה אותן החלטות – תוך כדי תנועה או לאחר מחשבה; התשובה תלויה בכם. מומלץ מאוד להכין תוכנית אסטרטגית, להפעיל שיקול דעת, לבצע מעקב, ולפקח על תהליכים, שירותים והוצאות. מדידה מדידה – ושוב מדידה. אין זה אומר שתשתמשו במדדים הללו בכל עת ושתבצעו החלטות כתוצאה ממדידה ליניארית – אך חשוב כי המידע יהיה בהישג ידכם. שותף מנהל איכותי נדרש לרכוש כישורים ארגוניים שיאפשרו לו ראייה רחבה על מספר דברים במקביל, לצד מעקב שהם באמת מתבצעים. חשוב לזכור שפירמה היא קודם כל עסק, ולכן נדרש מהשותף המנהל לעסוק בתהליכי הפיתוח העסקי והשיווק של המשרד. תכנון מראש ומעקב אחר ביצוע הוא אידיאלי בתחום זה (המתקרא גם Legal Marketing) ולצורך כך ניתן להיעזר ביועצים שזהו מקצועם (😉) בשורה התחתונה – היכולת לתכנן בהכרח מעצימה את ההצלחה – תתחילו לחשוב קדימה.

  1. האצלת סמכויות

כבר הבהרנו שעם המינוי כשותף מנהל – מתחלף (במקצת) הכובע המקצועי, ובתוך כך עולה הכרח להאציל סמכויות בתחום המשפטי. בחזרה לאותם אנשים איכותיים המרכיבים את הצוות שלכם – דעו לנצל את היכולות שלהם, כל אחד ויתרונותיו, והאצילו סמכויות. נתבו את המשימות שמגיעות אליכם הלאה לאנשים הנכונים, ותבחינו בהתקדמות ובשגשוג. לא פחות חשוב – מעקב אחר ביצוע. הישארו עם יד על הדופק, וקיבעו מופעים קבועים שיאפשרו לכם מדד ואינדיקציה אמיתית שהמשימות שהאצלתם באמת מתבצעות, ועל הצד הטוב ביותר.

  1. ביטחון עצמי – לצד צניעות

אין זה חדש שביטחון עצמי הוא המפתח להנהגה. ביטחון עצמי הוא זה שיגרום ללקוחות לתת בכם אמון בפתרון בעיותיהם, הוא זה שיגרום לכך שאנשיכם יסמכו עליכם, והוא גם זה שיגרום לכם להאמין בעצמכם ויוביל אתכם לקבלת החלטות שקולה ונכונה. לצד זאת, חשוב לשמור על ראש פתוח, להכיר בבעיות, ולדעת להסתגל למצבים חדשים ולמציאות המשתנה. השנים האחרונות בסימן מגפת הקורונה הוכיחו עד כמה הסתגלות למצבים לא צפויים הינה הכרחית, והשינויים שנעשו במשק ובחברה מהווים ביטוי הלכה למעשה לכך ששינויים הם אפשריים ואולי אפילו יעילים.

בהמשך ישיר לקו של צניעות ושינויים – נציע לכם 'לבחור את המלחמות שלכם' (Pick your Battles). לא שווה להתווכח ולהילחם על כל דבר, וחשוב לחקור ולהבין מה חשוב באמת ומה צריך לשנות, ולפעול בהתאם.

  1. מקצוענות

אז נכון שניהול הוא מקצוע לכשעצמו, אבל שותף מנהל טוב הוא ככל הנראה גם עורך דין חריף. כדי להאציל סמכויות בצורה אידיאלית נדרשת הבנה אמיתית של הסוגיות המשפטיות בהם עוסקים עורכי הדין במשרד. אין צורך להבין בכלל הסוגיות המשפטיות המתנהלות במשרד, אך יש צורך להבין את האסטרטגיה המשפטית ואת התהליכים 'מלמעלה' כדי לדעת להכווין ולסייע כפי שתמצאו לנכון.

סוף דבר

נהוג לומר ששינוי אמיתי מתחיל מלמטה – אך אין ספק שלאלו שנמצאים בפסגה יש השפעה על הלך הרוח של אלו אשר נושאים אליהם עיניים. השוני כיום בין משרדי עורכי-דין רבים נובע מצורת הניהול של המשרד – המגיע – בין אם תרצו ובין אם לאו – מהשותף המנהל. שימו לב לסובבים אתכם, תכננו, האצילו סמכויות, היו בטוחים בעצמכם, תפעלו במקצועיות – ותראו את הפירות.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין