חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אז כמה אתם מוכנים לשלם עבור ייעוץ משפטי?

בשוק המשפטי האמריקאי, מחירי השירותים המשפטיים רושמים עלייה משמעותית. דו"ח חדש שפורסם על ידי ,Brightflag פלטפורמת ניהול תיקים וחיובים אלקטרוניים, מגלה כי המחירים שגבו 100 משרדי עורכי הדין הגדולים ביותר בארה"ב בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2023 עמדו על 961 דולר לשעה בממוצע. הדו"ח מדגיש כי זו עלייה של 4.8% לעומת שכר הטרחה הממוצע שנגבה בשנת 2022, שעמד על 917 דולר לשעה. העלייה מייצגת קפיצה חדה אף לעומת הגידול שנרשם בשנה הקודמת – רק 1.5% לעומת שנת 2021.

הגידול המשמעותי במחירים מצביע על שינוי דינמי בשוק המשפטי האמריקאי.

על פי הדו"ח, העלייה בשכר הטרחה הממוצע נובעת מגידול בשיעורי החיוב של שותפים במשרדים הגדולים. הנתונים של Brightflag מראים כי שותפים ב-25 המשרדים המובילים בארה"ב דורשים בממוצע 1,433 דולר לשעה, כמעט פי שניים מאשר המחיר הממוצע של שותפים במשרדים המדורגים 51 עד 75, אשר "מסתפקים" ב-729 דולר לשעה.

אך לא רק השותפים מרוויחים טוב בארה"ב – מסתבר כי גם עורכי דין מתחילים במשרדים הגדולים גובים יותר מאלה שבמשרדים עם דירוג נמוך יותר. עורכי דין מתחילים ב-25 המשרדים המובילים בארה"ב גובים בממוצע 951 דולר לשעה, בזמן שבמשרדים המדורגים 51 עד 75 התעריף הממוצע הוא 617 דולר לשעה.

Location, Location, Location

הדו"ח מצביע גם על השפעת הגיאוגרפיה על שכר הטרחה, כאשר שותפים במשרדים בערים גדולות גובים יותר מאשר בערים קטנות. כך למשל שותפים בניו יורק גובים בממוצע 1,562 דולר לשעה, בעוד שבקנזס סיטי התעריף הממוצע עומד על 764 דולר לשעה.

מי הם המרוויחים הגדולים?

ממצאי הדו"ח עשויים להוביל לקוחות פוטנציאליים לשקול אלטרנטיבות בזמן שהם מחפשים ייצוג משפטי. עליית המחירים במשרדים הגדולים עלולה לגרום לחברות ואנשים לחפש אחר משרדים קטנים יותר או כאלה הממוקמים בערים קטנות יותר, שם ניתן למצוא שירותים משפטיים איכותיים ובמחירים נוחים יותר.

השאלה שיש לשאול היא האם תעריפים גבוהים בהכרח משקפים שירות טוב יותר, או שמא הגיע הזמן לשקול אסטרטגיות חלופיות למציאת ייצוג משפטי יעיל וכלכלי יותר? משרדים קטנים ששמים דגש על התמקדות ביעילות, גמישות והתאמה אישית של שירותיהם המשפטיים עשויה להוות את המפתח להצלחה בתחרות על ליבו (וכיסו) של הלקוח בשוק המשפטי המשתנה והתחרותי של ימינו. בהצלחה לכולם!

ומה בנוגע לישראל?

סקר שכר שנתי שנערך ערב המלחמה ע"י קודקס, חברת ההשמה בתחום המשפט, בשיתוף ארגון היועצים המשפטיים בישראל ACC Israel – מצביע על כך כי לשכר הממוצע בתחום בשנת 2023 נוספו כ-1,000 שקלים (ברוטו) לעומת שנת 2022. 

הנתונים הנ"ל רלוונטיים כיום בהנחה כי לא בוצעו שינויי שכר משמעותיים מאז למעט חלוקת בונוסים.

נזכיר כי בשנה האחרונה עולם המשפט הישראלי חווה עליות ומורדות משמעויות. מלבד ההאטה הכללית במשק הגלובלי שהשפיעה על השוק המקומי, פקטורים פוליטיים וביטחוניים זעזעו את השוק הישראלי אף יותר.

המהפכה המשפטית הצליחה לחלחל אל תוך השיח הציבורי ואל הפוליטיקה הפנימית של המשרדים הגדולים והקטנים. מינוי שופטים, פסקת ההתגברות, עילת הסבירות, ביטול חוקים ברוב מיוחס – כל אלה ועוד הובילו לריבוי דעות אודות לגיטימיות הביקורת על הפרקליטות, דבר שהשפיע על היחסים שבין עורכי הדין ועל הדרך בה נתפס המקצוע בעיניהם ובעיני הציבור. הירידה באמינות מערכת המשפט הישראלית וצמצום היקפי העבודה בתחומי ההיי-טק, שוק ההון והנדל"ן באותה העת העידו כי חוסר האמון הפנימי בחברה הישראלית משפיע על חוסר האמון הגלובלי בשוק הישראלי.

כאשר כבר נראו סימני התאוששות ראשוניים, פרצה מלחמת השביעי באוקטובר שטרפה שוב את הקלפים.

אני רק שאלה.

האם תעריפים גבוהים יותר משקפים שירות טוב יותר? האם פנייתו למשרד גדול היא ערובה לזכייה בתיק  ותיענה רק אם ביכולתו לשלם את התעריף הגבוה? האם עורך דין יקר יותר = עורך דין טוב יותר? או שמא ביכולתו ליהנות משירות מקצועי מהמעלה הראשונה ובעלות סבירה מצד משרדים קטנים? ובאם כן – למה הצדק יקר כל כך?

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין