הטכנולוגיה המתפתחת שמביאה איתה רעיונות חדשים והמציאות החדשה אליה נקלענו בעת האחרונה ("משבר הקורונה"), העבירה את העולם העסקי- בכלל ואת שוק עריכת הדין בפרט לא רק לעבודה מרוחקת אל מול לקוחותיו, אלא גם לשילוב אמצעים דיגיטליים כחלק מתמהיל אסטרטגית השיווק.
משרדי עורכי דין משתמשים ברשתות חברתיות שנים רבות ומעבירים דרכן תוכן מקצועי, עדכונים ועוד – אך לא די בכך. בעת האחרונה – ובאופן הולך ומתגבר בתקופת "משבר הקורונה" – אנו ערים למגמה הולכת וגוברת של שימוש באמצעים מתקדמים נוספים להעברת תוכן מקצועי, שמטרתם העיקרית גיוון, יצירת מודעות והפיכה לאוטוריטות בתחומם.
אחד מהאמצעים המוכרים בהם נעשה שימוש רב בקרב משרדי עורכי דין הוא הוובינר (Webinar) – או בעברית "סמינר רשת". משרדי עורכי הדין הראשונים שהשכילו לעשות בכלי זה שימוש, הם אלו שמעבר לים, שהבינו מהר מאד שמדובר בדרך איכותית ומקצועית לייצר לידים חדשים עבורם.
מהו וובינר?
וובינר הוא אירוע אינטרנטי אינטראקטיבי, המועבר און ליין (Online) לקהל המחוברים, מכיל אלמנטים שונים (מצגת / פאנל / הרצאה / ראיון / שאלות ותשובות) ואינו דורש דבר מקהל הצופים – מלבד חיבור אינטרנטי ותוכנה מתאימה לצפייה.
למה וובינר?
הוובינר הוא כלי נוח וגמיש (ניתן לצפות ולהשתתף בו מכל מקום בארץ/בעולם), אשר מביא קהל גדול של צופים (בעקבות אותה גמישות), מאפשר תקשורת דו-כיוונית (שלא כמו בהרצאה מוקלטת, בה אין אפשרות ליצור קשר עם המרצה), הופך את המנחה/מרצה לאוטוריטה בתחום ומביא קהל גדול יחסית (כ-40%) של לקוחות פוטנציאליים.
לא כל וובינר הוא סיפור הצלחה
וובינר צריך להיות ערוך באופן איכותי, מוקפד ונכון, צריך לעסוק בנושא מרתק שמעסיק קהל גדול של אנשים, להכיל אלמנטים שמטרתם "לתפוס את העין" ולהפיג שעמום – אחרת לא ישיג את המטרות לשמן נערך.
אז איך עושים זאת נכון?
מגזין SEJ Search engine journal (קישור) ריכז מספר טיפים חשובים לעריכת וובינר. מאמר זה יסקור בקצרה את העצות העיקריות לבניית וובינר איכותי ומקצועי, בהתאם לשלבי בניית הוובינר והוצאתו לפועל (ואפילו לשלב שאחרי).
הדרך (וטיפים) אל וובינר מנצח
(1) שלב גיבוש הרעיון
- יש לחשוב ראשית מיהו קהל הצופים בו מעוניינים, מה הבעיות שלו ומה הוא רוצה לדעת.
- יש לבחור תוכן מעניין וממוקד, בו השותפים האמורים להעביר את החומר שולטים ביד רמה, ולא לחשוש להביא דמויות נוספות מוכרות / קולגות מהתחום שיצטרפו לסמינר.
- יש לבחור מועד נכון (הן מבחינת שעות והן מבחינת ימים) – תוך התחשבות בקהל הצופים (Time Zone, חגים וכו'). סקרים מראים שוובינר עסקי כדאי שיהיה בימים שני-חמישי בשעות 11 או 14.
- יש לחשוב על מבנה הוובינר – הרצאה של אדם אחד / שניים, ראיון, פאנל, מצגת, שאלות ותשובות וכו'.
- יש לקבל החלטה האם מעוניינים בוובינר בתשלום (כאשר השאלה המנחה היא: האם מעוניינים בהרבה אנשים ולא בהכרח מעורבים או בקהל מצומצם ומאד מעורב). יש לוודא שקהל היעד יוכל לעמוד בתשלום.
- כדאי להקדיש מחשבה כיצד ניתן לשלב את ההסבר על השירות שמעניקים בצורה אינטליגנטית ולא "דוחפת"/שיווקית מדי.
(2) שלב ההכנות הטכניות ("אלוהים נמצא בפרטים הקטנים")
- לשם האחידות והזכירות, צריך לדאוג שהשידור בוובינר יעביר את המיתוג של הפירמה (שימוש בלוגו החברה במקום הנכון, שימוש בצבעי הפירמה ועוד).
- יש לבדוק את תוכנת הוובינר בה מעוניינים להשתמש. לעניין זה חשוב לבדוק כמה דברים:
- כמה אנשים יכולה להכיל התוכנה
- האם מתאימה לתקציב
- האם יכולה לכלול את כל האלמנטים שרוצים
- האם היא רספונסיבית (כלומר, האם ניתן לצפות בה גם מהטלפון הנייד) ולהכין חומרים ויזואליים שיהיו תואמים צפיה במכשיר טלפון נייד (גודל פונט, ריבוי תמונות ועוד)
- ולא פחות חשוב – האם היא מאפשרת להקליט את הוובינר (לטובת שימוש מאוחר יותר)
- את הוובינר ניתן להפעיל ולערוך לבד, אך כדאי להוריד את נטל הפן הטכני בזמן השידור – מומלץ לצרף איש מקצוע שיתעסק עם התפעול של התוכנה וכל מה שמסביב.
- מומלץ לבצע "נסיעת מבחן" יום לפני השידור – חשוב לבדוק את הציוד, הסאונד, התוכנה ועוד ולדאוג לכתוב את התסריט/ הלו"ז של הוובינר, כדי לא ללכת לאיבוד בזמן האמת.
- מומלץ לנטרל רעשי רקע ולהכין קליקר, אוזניות ורמקול.
(3) שלב הוצאת הוובינר לפועל (שנייה לפני שעולים לאוויר)
- כדאי להפיץ את הבשורה מספיק זמן לפני ולאפשר לאנשים זמן להירשם ולהיערך – יש לעדכן את כל מי שצריך לדעת על הוובינר שעורכים בכל האמצעים הדיגיטליים האפשריים.
- מומלץ להכין חומרים ויזואליים שיצורפו לוובינר ויש להדגיש את החלקים שרוצים לשים עליהם דגש.
- יש לאפשר לקהל הצופים להדפיס את החומרים לפני הצפייה.
- יש להכין שקף "קבלת פנים" עם תמונת המנחה/ים ותפקידו/ם.
(4) שלב שידור הוובינר
- יש להתחיל את השידור בזמן והציגו רושם ראשוני טוב (התכוננו לפני!).
- מומלץ להתחיל את הוובינר בדרך מעניינת – הדקות הראשונות של הוובינר הן הכי מעניינות והן אלו שיגרמו לאנשים לרצות להמשיך לצפות.
- חשוב לזכור תמיד שטעויות הן חלק מהמשחק וצריך רק לקחת בחשבון שהן קורות ולדלג עליהן באלגנטיות.
- חשוב למקם שעון מול העיניים – כדי לעמוד בזמנים. וובינר מוצלח יהיה באורך של 45 דקות עד שעה.
- פאוזות קצרות והפסקות לשאלות הם חלק לא פחות חשוב בשידור (אינטראקציה עם הקהל חשובה לשמירה על ריכוז ויצירת עניין). יש לבדוק העדפה לשיח באמצעות צ'אט (להבדיל מאפשרות קולית).
- לקראת סיום, כדאי לאפשר לצופים לבחור את נושא הוובינר הבא.
(5) השלב שאחרי שידור הוובינר
- מומלץ לבצע פעולות שיגרמו לצופי השידור לרצות לשמור איתכם על קשר.
- כדאי לשלוח סקר למשתתפים בתום השידור על מנת לקבל מהצופים נקודות שיפור ושימור.
- יש לאפשר לצופים לקבל את תוכן ההרצאה ולא לשכוח גם את אלו שלא הופיעו ואלו שעזבו באמצע (מומלץ להוסיף על המסמכים הללו את הלוגו ופרטי ההתקשרות של המשרד).
- מעקב אחר נתונים – מומלץ לבדוק כמה נרשמים היו, מהיכן הגיעו, כמה הגיעו בפועל וכמה נשארו לאורך כל הוובינר.
לסיכום
וובינר (Webinar) הינו כלי אינטראקטיבי להעברת תוכן היוצר עניין בקרב הצופים, הוא גמיש וקל לתפעול, מאפשר יצירת קשר והעברת תוכן מקצועי בצורה קלה ופשוטה.
משרדי עורכי דין בישראל מבינים את כוחו של הוובינר וחלקם כבר עושים בו שימוש תדיר כחלק מתמהיל השיווק של המשרד. הכנת וובינר דורשת השקעת מחשבה מראש, תכנון, כתיבה, תרגול, תקציב (לעיתים) ופעולות מעקב וביקורת לטובת שיפור ו/או שימור. ולכן, בעת בניית תמהיל השיווק של המשרד, בחנו את האפשרות לשלב וובינר, אך קחו בחשבון שמדובר בפרויקט שדורש השקעה ומחשבה, על מנת להעביר את המסר הנכון לקהל הצופים. כי וובינר עושים בהשקעה ומקצועיות, או לא עושים בכלל.